دامنه (جیرفت)

365

دامنه (جیرفت)

دامنه (جیرفت)، روستایی از توابع بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت در استان کرمان ایران است. معرفی این روستا در دهستان ساردوئیه قرار دارد و...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دامنه (جیرفت)

دامنه (جیرفت)

دامنه (جیرفت)، روستایی از توابع بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت در استان کرمان ایران است.

معرفی

این روستا در دهستان ساردوئیه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۰ نفر (۷۴خانوار) بوده‌است. ارتفاع دامنه از سطح دریا ۲۸۰۰ متر بوده که همین امر زمینه قرار گرفتن آن در زمره مناطق کوهستای کشور را فراهم نموده است. موقعیت ناب دامنه و قرار گرفتن آن در دامان کوه‌های سر به فک کشیده، هوایی مطبوع را برای این سرزمین در تابستان سوزناک جیرفت کهن فراهم نموده است. به طوری که دمای این منطقه در گرمترین روزهای شهرستان جیرفت در فصل تابستان به ۱۰ درجه خواهد رسید. نام این روستا برگرفته از موقعیت مکانی و در دامنه کوه بودن آن است. شواهد باستانی منطقه همچون وجود گورستان زدتشتیان در ارتفاعات دامنه، گواهی بر قدمت مردمان این خطه است. دامنه از شرق با روستای پراندر، از غرب به روستای خاردان، از جنوب با رشته کوه‌های دامنه و از شمال با روستاهای سه چشمه و روسکین همجوار است. در تقسیم‌بندی این روستا مناطق قلاخار، پشته آوری، پشته علفی، رفک، تنگ، هور خاری، هور گردوها، قاطربندی، گردو لشکری، بدنگو و ... جای گرفته‌اند. دامپروری و کشاورزی مهمترین مشاغل این روستا است. در ختان گردو، زردآلو، آلوچه، گیلاس، سیب و گلابی از جمله مهمترین محصولات باغی و نخود، عدس، گندم از مهمترین محصولات کشاورزی تولیدی مردمان این سرزمین می‌باشد. این روستا بزرگترین روستای ساردوییه به لحاظ وسعت است. پولادخای شاعر دامنه‌ای در وصف روستای دامنه آورده است «باصفا جایی نباشد چون فضای دامنه بی وفایی را مجو، از بچه‌های دامنه»

ورزش

در حالی که در طی سال‌های اخیر در منطقه ساردوئیه شاهد افت فعالیت‌های ورزشی روستایی می‌باشیم، جوانان دامنه با شور و هیجان روزافزونی به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند. رشته‌هایی همچون فوتبال و والیبال از جمله محبوب‌ترین فعالیت‌های ورزشی این منطقه می‌باشد و علی‌رغم کمبود امکانات همه روزه افراد زیادی را به زمین‌های بازی این روستا می‌کشاند.

تصاویر ناب برداشت گردو (گردو تکانی) در دامنه

جستارهای وابسته

  • قنات دامنه، جیرفت

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به دامنه (جیرفت) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.