ناصریه بالا

295

ناصریه بالا

روستای ناصریه بالا و پایین (رفسنجان) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رفسنجان در استان کرمان ایران است.روستای ناصریه از دو بخش تشکیل می شود، بخش ق...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ناصریه بالا

ناصریه بالا

روستای ناصریه بالا و پایین (رفسنجان) ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رفسنجان در استان کرمان ایران است.روستای ناصریه از دو بخش تشکیل می شود، بخش قدیمی ان ناصریه ی پایین که قدمت ان به دوران قجریه و حتی پیش از ان ولی به طور دقیق مشخص نیست که در چه بازه ی زمانی بنا شده است ولی از برج ها و نوع چینش ساختمانها تا حدی میتوان پی برد که در زمان خان خانی وجود داشته،روایت کرده اند اهالی به صورت تک خانواده می زیستند و مردم مشغول به زراعت و دامداری بوده اند،اکثر محصولات در اخر نصیب مالکان اصلی می شد، کم کم مردم بنا به روایاتی به علت کمبود اب نقل مکان کردند و چیزی حدود 4کیلومتر بالاتر از مکان مذکور مهاجرت کردند بدین ترتیب ناصریه ی بالا بنا شد و منتهی تا دهه ی 40 هنوز کشت و زرع در ناصریه ی پایین انجام میشد، در ان زمان روستاها به صورت کدخدامنشی اداره میشد و کدخدای ان دوران مرحوم رضا عبدالهی (رضاقلی)بود که امر داوری روستاییان را بر عهده داشت.در بین مردم روستا شخص باسوادی وجود نداشت(دهه ی 1338) تا جایی که مردم برای نوشتن و خواندن نامه مجبور به مراجعه به جاهایی دیگر بودند لذا شخصی بنام مرحوم کربلایی صادق فرخی(ابوی اکبرفرخی)با مشورت بزرگان روستا از روستایی دیگر ملایی را بنام ملاهدایت ذاکری وارد این روستا میکند عده ای از اهالی فرزندان خود را برای یادگیری به مکتب می فرستند که انگشت شمارند از ان جمله می توان اکبرفرخی، عباس عبدالهی، علی بمی ناصریه، حسین اسماعیلی، حسین رضایی نام برد و پس از ان با ورود سپاهیان دانش به روستاها اموزش کلاسیک شروع شد.در بحث زراعت با وجود اصلاحات ارضی سیفی کاری جای خود را به پسته کاری و ایجاد باغات پسته داد که اکثر انها در ناصریه ی بالا ایجاد شد و این روال پس از انقلاب توسعه یافت و زندگی مردم از وضعیت قدیمی درامد و مدرن شد، بطوریکه هم اکنون در این روستا اب، برق، گاز، تلفن و خانه ی بهداشت و سایر مایحتاج فراهم است و هم اکنون باتوجه با قرار گرفتن این روستا در مجاورت اتوبان کرمان_رفسنجان و مسیر دره ی زیبای راگه گردشگران زیادی را از شهرها و حتی از کشورهای مختلف به سوی خود جذب می نماید.

جمعیت

این روستا در دهستان کبوترخان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۳۹ نفر (۱۸۴خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به ناصریه بالا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.