کول (دیواندره)

285

کول (دیواندره)

کول (به کوردی:کۆڵ)(دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره در استان کردستان ایران است. این روستادر۶۵کیلومتری‌شهرستان‌دیواندره‌در...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کول (دیواندره)

کول (دیواندره)

کول (به کوردی:کۆڵ)(دیواندره)، روستایی از توابع بخش سارال شهرستان دیواندره در استان کردستان ایران است.

این روستادر۶۵کیلومتری‌شهرستان‌دیواندره‌در بخش سارال‌ودرمیان‌کوه‌های‌سربه‌فلک‌کشیده‌ای‌قرارداردکه‌گاه‌باابرهادرارتباط‌است.روستای‌کول‌دارای۱۴۰خانه؛۱۷۰خانوارو۸۵۰نفرجمعیت‌میباشد.قدمت‌این‌روستابه۳۳۵سال‌پیش‌برمیگرددالبته‌این‌قدمت‌روستای‌کنونی‌است‌امابه‌روایتی‌وبه‌گفته‌بزرگان‌وبه‌روایتی‌ازروزنامه‌سیروان‌قبل‌ازاین‌تاریخ‌روستای‌دیگری‌نیزبوده‌است‌که‌اسمش‌گل‌بوده‌ودراثربارش‌برف‌زیادویران‌شده. این روستا به‌علت‌طبیعت‌بکروموقعیت‌جغرافیایی‌که‌داردمکان‌خوبی‌برای‌گردشگران‌وطبیعت‌دوستان‌عزیزمیباشد.ازجمله‌جاهای دیدنی‌این‌روستاآرامگاه‌مرحوم‌سیدمحمودحسینی‌میباشدکه‌توجه‌شمارزیادی‌ازگردشگران‌رابه‌خودجلب‌کرده‌وسالانه‌ازتمام‌نقاط‌ایران‌زمین مسافران زیادی برای‌زیارت‌به‌این‌روستاسفرمیکنندهمچنین‌چندین‌شخصیت‌بزرگ‌دیگرازجمله‌حاج‌سیدباقی،حاج‌سیدفتح‌الله‌دراین‌روستامیباشد.دیگرمکان‌زیبای‌این‌روستاچشمه یا کانی‌احمدمری است که تمام طول‌سال‌مقدار زیادی‌اب‌ازاین‌چشمه‌می جوشد.کوه‌های‌رمضان‌گولوه‌ن،حمه‌شوان،تاله‌سواروسه‌په‌لکان‌ازجاهای‌دیگراین‌روستاست‌که‌مکان‌خوبی‌برای‌گذراندن‌اوقات‌فراغت‌میباشد....

مردم‌این‌روستامردمانی‌مهمان‌نوازخون‌گرم‌وخوش‌ذوق‌هستندکه‌به‌کاردامداری‌وکشاورزی‌مشغول‌میباشند.دراین‌روستافصل‌هامعنای‌واقعی‌خودرادارندوهرفصل‌قشنگی‌منحصربه‌فردخودرادارند.به‌طبیعت‌دوستان‌وگردشگران‌گرامی‌توصیه‌میشودحتمن‌به‌این‌روستاصفرکرده‌واززیبایی‌های‌ان‌لذت‌ببرید.

جمعیت

این روستا در دهستان سارال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۹ نفر (۱۰۲خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به کول (دیواندره) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.