آل کبود

326

آل کبود

آل کبود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیجار در استان کردستان ایران است. این روستا حدوداً در 10 الی 15 کیلومتری جنوب شهر بیجار در مسیر جاده بیجار...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای آل کبود

آل کبود

آل کبود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بیجار در استان کردستان ایران است. این روستا حدوداً در 10 الی 15 کیلومتری جنوب شهر بیجار در مسیر جاده بیجار -قروه قرار دارد. اکثر ساکنان آن سادات بوده و منسوب به امام موسی کاظم (ع) می باشند.قبلاً دارای جمعیت زیادی بود ولی از سالهای دهه 40 و 50 بتدریج مردم روستا شروع به مهاجرت کرده و به شهرستان بیجار، تهران ،کرج، اسلامشهر و دیگر شهرها مهاجرت کرده و در حال حاضر( دی ماه 1399) چیزی حدود 15 خانوار در آن ساکن هستند.

شغل مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است و در زمانهای گذشته بیشتر از طریق باغداری امرار معاش می کردند. انگور آله کبود در گذشته نه چندان دور به روستاهای شهرستان بیجار و دیواندره و دهگلان و سنندج حمل می شد. متأسفانه امروزه باغهای انگور رونق گذشته خود را ندارند و فقط در حد رفع نیاز افراد ساکن در روستا و صاحبان نزدیک به روستا نگهداری می شوند.

در گذشته روستا متشکل از چندین طایفه بوده که مشهورترین آنان عبارت بودند از: طایفه کالی، طایفه زمان، و طایفه سبحان و طایفه برجی. این روستای قدیمی آداب و رسوم خاصی داشته و روابط به صورت طایفه ای بوده و مخصوصا هنگامیکه دارای جمعیتی حدود 2000 نفری بوده ، بنا به گفته بزرگان روستا نقطه ثقل منطقه بوده است.زبان مردم روستا کردی است.

موقعیت جغرافیایی

روستای باسابقه آل کبود یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بیجار- استان کردستان می باشد این روستا در ۱۲ کلیومتری شهرستان بیجار در مجاورت جاده قروه واقع شده است و دارای ۴ کیلومتر مربع مساحت می باشد. آل کبود از شمال به روستای چهل امیران ، از غرب به روستای گلبلاغ علیا (حاجی میر) ، از جنوب به شهرستان بیجار ، از شرق به روستای سیرلان محدود است. آل کبود منطقه ای است در امتداد سلسله جبال غربی ایران و بیشتر اراضی آن کوهستانی است. جنس خاک اغلب مناطق آن از سنگهای رسوبی می باشد مختصات روستای آله کبود ۵۱ شمالی و ۴۷ جنوبی و ارتفاع از سطح دریا ۶۴۶۸ فوت می باشد.

وقتی از شهرستان بیجار به سمت شهرستان قروه حرکت بکنیم ، و پس از عبور از گردنه روستای برجگه و طی ۹ کیلومتر روستای آله کبود در سمت چپ جاده خود نمایی می کند . هنگام پیچیدن به سمت چپ و عبور از عرض جاده به درهّ ای می رسیم که باغ های انگور و انبوه از بالای تا انتهای درهّ را پوشانده است. اسم این درهّ به زبان کردی و گویش محلی گجنجار می باشد. پس از بالا رفتن از تپه میانی به درهّ بعدی می رسیم که اینجا نیز مانند درهّ قبلی طرفین جاده را تاکستان فراگرفته است. البته در اینجا با چشمه آبی روبرو می شویم که نشان از گذشته بسیار آباد و پر از آب دارد . چون استخر بزرگی جلو آن است و این باغ های انگور نیز از طریق آب این چشمه و استخر سیراب شده اند. امّا متأسفانه امروز از آن رونق و آبادانی گذشته خبری نیست، اسم این چشمه ، چشمه ملاّ (کِیَنِی مَلا) می باشد.

بررسی علل پیدایش روستا

روستا داخل یک درّه می باشد و معلوم است که ظاهراً ساکنین اولیه روستای آل کبود مسایل مهم زیر را در نظر گرفته اند:

  • امنیت: چون روستا در داخل دره ایجاد شده از هیچ طرفی معلوم نیست بجز چند خانه ای که مشخص است بعداً در اثر توسعه ساخته شده‌اند . لذا دارای استتار طبیعی وعالی می باشد .
  • تامین آب: در داخل شیار و درّه رودخانه ای جاری است و در کنار رودخانه چشمه های زیادی وجود دارد که این چشمه ها آب رودخانه را تأمین می کنند . البته یک چشمه اصلی در کنار رودخانه و بالای روستا وجود دارد که آب مردم روستا را تأمین می کند. و به دلایل بهداشتی روی چشمه را پوشانده اند و از دو لوله که از داخل حوض آب را به بیرون هدایت می کند می توان از آب گورا و خنک آن سیراب شد.
  • مصون ماندن از سرما: ارتفاع روستای آله کبود (ارتفاع حدود ۶۴۶۸ فوت از سطح دریا) می باشد که باعث سرمای شدید پاییز و زمستان و وزش باد های سرد و گزنده در این فصل ها موجب شده که روستا را داخل شیار و درّه ایجاد کنند تا مقداری از لحاظ آب و هوا نیز بهره وری را در گرمایش و سرمایش محل زندگی شان بالا برده و از امکانات طبیعی تا حد امکان استفاده نمایند .

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به آل کبود نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.