قلقله (مریوان)

245

قلقله (مریوان)

قلقله (مریوان)، روستایی از توابع بخش خاوومیرآباد شهرستان مریوان در استان کردستان ایران است. این روستا از شمال با روستای تاره تولو اقلیم کردستان عراق ا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای قلقله (مریوان)

قلقله (مریوان)

قلقله (مریوان)، روستایی از توابع بخش خاوومیرآباد شهرستان مریوان در استان کردستان ایران است. این روستا از شمال با روستای تاره تولو اقلیم کردستان عراق از جنوب با اراضی ساوجی و خاو از شرق با روستای ساوجی و از غرب با روستای کهریزه همسایه است. در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۵ نوشته حاجعلی رزم آرا که در سال ۱۳۳۱ هجری شمسی به چاپ رسیده بحثی به میان آمده که قلقله ده کوچکیست از دهستان مرکزی بخش مریوان شهرستان سنندج ۲۶ کیلومتری شمال باختری دژ شاهپور سکنه ۴۰ نفر. پیشینه این روستا به سال های پایانی دهه ۱۳۲۰ هجری شمسی بر میگردد این روستا به دست حاج علی نامی که از اهالی روستای خلوزه در همان نزدیکی بوده در زمین های کشاورزی روستای خلوزه در کنار چشمه ای که به کردی به آن کانی قلقله میگفتند آباد میگردد و هم اکنون این روستا جانشین روستای مخروبه خلوزه است که روستای خلوزه در سال ۱۳۲۳ شمسی ویران شده است این روستا به همراه چند روستای اطرافش در سال های ۱۳۳۰ تا اوایل ۱۳۴۰ توسط کاک عبدل دانش ساوجی (عهبدولی کهرهم) که مردی بسیار با نفوذ در مریوان و منطقه بوده به نیابت از مالکان اردلان در شهر سنندج اداره میشد

جمعیت

این روستا در دهستان خاوومیرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴۱ نفر (۱۴۲خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به قلقله (مریوان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.