زرگر (آبیک)

285

زرگر (آبیک)

زرگریا رومانو یکی از روستاهای استان قزوین است که در بخش بشاریات شهرستان آبیک واقع شده‌است که به زبان indo_arian صحبت میکنند. جم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای زرگر (آبیک)

زرگر (آبیک)


زرگریا رومانو یکی از روستاهای استان قزوین است که در بخش بشاریات شهرستان آبیک واقع شده‌است که به زبان indo_arian صحبت میکنند.

جمعیت

این روستا در دهستان بشاریات شرقی واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۰ نفر (۱۸۲ خانوار) بوده‌است.

مردم

مردم اهالی روستای زرگر به زبان رمانو یا (زبان زرگری) سخن میگویند.

چشمه

چشمه‌ای به نام نوپلکس (noplex) در کنار این روستا قرار دارد که اهالی منطقه بر این باور هستند که اسفندیار شاهنامه در این چشمه رویین‌تن شده است. در این افسانه گفته شده چون اسفندیار چشمانش را در زمان غسل بسته بوده، از آن ناحیه آسیب‌پذیر شد و در نهایت در جنگ با رستم و به دلیل کمک و حمایت‌های سیمرغ از رستم مغلوب شده و شکست خورد.

توضیح:

نام این چشمه از ریشه ای یونانی (رومی) گرفته شده است که ترکیب دو کلمه انسان و شکست ناپذیر است. برخی گفته اند که اول کلمه به معنای نه و باقی آن به معنای شکست است یعنی کسی که شکست نمی خورد یا "شکست ناپذیر". کلمه ای مشابه به این کلمه در استراتژِ های جنگی در میان رومیان رواج داشت که سربازان با سپرهای آهنین در کنار هم قرار می گرفتند و به این ترتیب هیچ سلاحی بر آنان کارگر نمی افتاد و به همین دلیل به نوعی شکست ناپذیر خوانده می شدند. برخی از واژه شناسان هم "نو" اول را برگرفته از Human به معنای انسان و باقی را به منای مقاوم می دانند که به معنای انسان مقاوم در مقابل هر گزند و آسیب است.

جستارهای وابسته

فهرست روستاهای استان قزوین

منابع

خاطرات شما از سفر به زرگر (آبیک) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.