چنگوره (تاکستان)

488

چنگوره (تاکستان)

چنگوره (تاکستان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است. قوم بزرگِ این روستا خاندان اسماعیلی مهم ترین و اصلی ترین قوم د...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چنگوره (تاکستان)

چنگوره (تاکستان)

چنگوره (تاکستان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است. قوم بزرگِ این روستا خاندان اسماعیلی مهم ترین و اصلی ترین قوم در این ده میباشد.

جمعیت

این روستا در دهستان قاقازان غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴ نفر (۲۴خانوار) بوده‌است و ساکنین اصلی آن قوم بهزادپور و قلیچ‌خانی بودند که در اوایل حکومت پهلوی و صدور شناسنامه این نامهای خانوادگی را مرحوم یاور و سلطان برای دو قوم روستا برگزیدند و کم‌کم اقوام دیگری نیز از روستاهای مجاور وارد چنگوره شدند. در منطقه غنی‌ترین فرهنگ روستایی را دارا بوده به‌طوری‌که از روستاهای اطراف جهت فراگیری کتب علمی و دینی به مکتبخانه چنگوره مراجعت می‌نموده‌اند و اولین گردانندگان مکتبخانه به ترتیب زنده یادان آیت الله آخوند ملّا علی و سپس یاور و سلطان و کدخدا یعقوب و حاج جهاندار و جمشید و کدخدا محمد بهزادپور بودند. در سال ۴۴ مدرسه در روستا تأسیس گردید.

مردم و زبان

مردم این روستا آذربایجانی و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت میکنند.

آثار باستانی

دو قلعه در جنوب و شمال روستا قرار دارد که قلعه جنوبی چنگوره بیش از ۹۰۰ سال قدمت داشته و مربوط به دوره خوارزم شاه است و در حمله مغولان چهل تن از سرداران لشکر تموچین در این محل گردن زده شده‌اند و توسط مغولان غارت و بخشی از آن به آتش کشیده شد، دارای چهار برج دیده بانیست و برجها از طریق تونل زیرزمینی به هم راه دارند

مراسم

از گرد هم آییهای هر ساله اهالی می‌توان به مراسم پرجمعیت شبی (شبیه یا تعزیه) اشاره کرد که در ایام ده روزه اول محرم که کماکان به قوتش باقیست و اهالی ساکن و کوچ کرده را دور هم در مسجد روستا که در سال ۱۲۰۹ (ه. ق) بنا و در سال ۱۳۵۶(ه. ش) بازسازی گردید جمع می‌کند. عید نوروز نیز که از کهن‌ترین جشنهای ایران زمین است جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی چنگوره داشته‌است که از جمله مراسم این جشن رفتن کودکان به درب منازل برای جمع‌آوری کشمش و پول و همچنین رفتن جوانان به بالای پشت بامها و آویزان کردن شال از روزنهٔ سقفها و دید و بازدیدهای عید و شب نشینی بر سر سفره هفت سین و کرسی و … اشاره نمود.

منابع آبی چنگوره

منبع اصلی آب کشاورزی روستا آب کریز است که از سمت روستای مایان سرازیر است و منبع آب آشامیدنی چشمه اصلی روستاست که در نزدیکی ورودی چنگوره است و همچنین چشمه خمارتاشا که اکنون پوشانیده شده‌است و در سال ۵۳ نیز روستا به آب لوله کشی تجهیز گردید.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای شهرستان تاکستان

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به چنگوره (تاکستان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.