جهان‌آباد (تاکستان)

830

جهان‌آباد (تاکستان)

جهان‌آباد (تاکستان)، روستایی از توابع بخش خرمدشت شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است. روستای جهان اباد افشاریه در مجاورت رودخانه فصلی بنام...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای جهان‌آباد (تاکستان)

جهان‌آباد (تاکستان)

جهان‌آباد (تاکستان)، روستایی از توابع بخش خرمدشت شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.

روستای جهان اباد افشاریه در مجاورت رودخانه فصلی بنام خررود قرار دارد که منبع تغذیه ابهای زیر زمینی دشت قزوین میباشد .همچنین در غرب روستا چشمه ای بنام بولاق قرار داشت که بعلت خشکسای امروز اثری از ان به چشم نمی خورد و همچنین بنای باستانی معروف به حسینیه که در حدود 150 سال قبل به عنوان زندان استفاده می شده و در سالیان اخیر کاربری حسینه داشت نیز توسط افراد سود جو تخریب شده تا بنای جدید ساخته شود .بدین ترتیب مهم‌ترین و قدیمی‌ترین اثر تاریخی تخریب گردید .همچنین اثاری از حصار و برج نگهبانی که پیرامون روستا کشیده شده بوده تا از غارت دزدان جلوگیری شود همچنان باقی میباشد و در حال تخریب میباشد .این روستا در زمان قدیم بسیار آباد بود و دارای آسیاب آبی، سه حمام خزینه ای،و یک یخچال بوده که برف زمستان در آن انباشته و در تابستان بصورت یخ استفاده می شده و این آثار که امروز نشانه ای از آن نیست توسط گماشته خان ها یا ارباب دلسوز اداره می شد که از جمله می توان به اکبر خان، صالح خان،صادق خان اشاره کرد که بشدت محبوب مردم روستا بودند .امروزه اسامی خانوادگی که در این روستا وجود دارد میتوان به علی‌زاده اسماعیلی احمدی رحیمی مرادی و‌ نام برد. و از لحاظ تاریخی ۴۰۰سال این روستا قدمت دارد.این روستا از اقوام باقی مانندی قوم بزرگ افشار هستند.

جمعیت

این روستا در دهستان رامندشمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۰۳۵ نفر (۲۶۵خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن۱۳۹۹». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.


Thise is program hack for windows or This (electronic) program hack for windows

Exmple : e-book or e-lerning or e-app

خاطرات شما از سفر به جهان‌آباد (تاکستان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.