ولازجرد (تاکستان)

441

ولازجرد (تاکستان)

ولازجرد (اسفرورین)، روستایی از توابع بخش اسفرورین شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است. ولازجرد معرب شده ولازگرد است. از سال۱۳۹۵ اسم ا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ولازجرد (تاکستان)

ولازجرد (تاکستان)


ولازجرد (اسفرورین)، روستایی از توابع بخش اسفرورین شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است. ولازجرد معرب شده ولازگرد است. از سال۱۳۹۵ اسم این روستا دوباره به ولازگرد تغییر نام داده شده است، زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانیمی باشد ولی چندین خانواده که از اسفرورین به ولازجرد کوچ کرده اند به زبان تاتی با لهجه اسفرورینی صحبت می کنند .

شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامداری می باشد و اکثر زمین های روستا به باغ های انگور تبدیل شده اند و یک تپه باستانی در محدوده ولازجرد قرار دارد .

مرقد مطهر امام زاده سیدعلی موسوی شارینی در فاصله یک و نیم کیلومتری ولازجرد و مابین روستا های ولازجرد و شارین قرار دارد و یک مکان زیارتی و سیاحتی می باشد و همه روزه به ویژه در روزهای تعطیل و اعیاد و مناسبت های دینی پذیرای میهمانان از سراسر کشور می باشد .

ولازجرد در فرهنگ جغرافیایی ایران

ده جزء دهستان دشتابی بخش بوئین شهرستان قزوین. ۳۰ کیلومتری شمال باختر بوئین، ۲۱ کیلومتری راه عمومی. در جلگه، معتدل، سکنه ۳۰۸، شیعه، ترکی. قنات در بهار از رودخانه خررود غلات، چغندر قند، باغات. شغل زراعت، گلیم، جاجیم بافی. راه مالرو

جمعیت

این روستا در بخش اسفرورین دهستان اک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۲۷۲ نفر (۳۳۳خانوار) بوده‌است.

زبان

ترکی آذربایجانی زبان‌ رایج در روستای ولازجرد است و چند خانواده که از اسفرورین به این روستا مهاجرت کرده‌اند به زبان تاتی سخن می‌گویند.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون

خاطرات شما از سفر به ولازجرد (تاکستان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.