میلک (قزوین)

218

میلک (قزوین)

میلَک (Milak) یکی از روستاهای بخش رودبار الموت غربی در رشته کوه البرز در شمال شهرستان قزوین به‌شمار می‌رود. رودبار شهرستان و رودبار الموت، منطقه کوهست...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای میلک (قزوین)

میلک (قزوین)

میلَک (Milak) یکی از روستاهای بخش رودبار الموت غربی در رشته کوه البرز در شمال شهرستان قزوین به‌شمار می‌رود. رودبار شهرستان و رودبار الموت، منطقه کوهستانی و تاریخی معروف رودبار الموت (قزوین) را تشکیل می‌دهند که طی سال‌های گذشته به دو بخش تقسیم شدند. مردم روستای میلک دیلمی هستند و به گویش دیلمی تکلم می‌کنند.

همسایگان

روستای میلک در ۱۷ کیلومتری شمال غربی رازمیان قرار دارد و از جنوب به روستای ورگیل، از شمال شرقی به روستاهای هیر و ویار و از شمال غربی به تلاتر و چهارناحیه و از جنوب غربی به دورچال و پررود منتهی می‌شود. اَنارَت دشت سبز و ییلاقی دامداران منطقه در کوه‌های شمال میلک قرار دارد و پس از آن سلسله جبال اِزناچاک واقع است که دامداران و چارواداران پس از پیمودن مسیری طولانی و گذشتن از کوهستان این منطقه به رحیم آباد می‌رسیدند.

آب و هوا

آب و هوای آن سرد و خشک است.

رودها و دره‌ها

رودخانه پیلارود از جنوب غربی و دره ویداربن در شمال غربی و دره‌های اسکول‌سر در شمال شرقی این روستا قرار دارند. پیلارود واژه‌ای تاتی و بمعنای رود بزرگ است.

آثار باستانی

کلات

قلعه تاریخی «اسکول‌سر» [(اُسکُول= غار)+ (سر=بالا) = اضافه مقلوب به معنای بالای غار] در شمال شرقی آبادی از قلعه‌های ناشناخته یاران حسن صباح به‌شمار می‌رود.

آرام گاه

امامزاده اسماعیل در این روستا قرار دارد که گنبد سفید آن در تمامی منطقه شهره عام و خاص بود. متأسفانه این بنا سال ۱۳۷۵ به دلایل نامعلومی مورد مرمت قرار گرفت و ساختمان کنونی آن فاقد جذابیت تاریخی بنای پیشین است.

خانوار

میلک ۳۰۲ خانوار دارد که تعداد زیادی از آن‌ها به قزوین مهاجرت کرده‌اند و اغلب در فصل فندق چین در ماه شهریور به میلِک بازمی‌گردند. کار و پیشه‌شان، باغداری و دامداری و کشاورزی است.

آب و کشاورزی

میوه‌های این روستا، فندق، زغال اخته و گردو است. آب آشامیدنی و کشاورزی مردم میلِک از چشمه و از طریق لوله‌کشی تأمین می‌شود.

سرشناسان

(شیخ امین صفی خانی)از بزرگان منطقه الموت غربی که سالیان درازی به تبلیغ معارف و ترویج شعائر دینی در منطقه مشغول بود .نام ایشان در کتاب بزرگان قزوین ،نوشته آقای صمدی وارد شده. یوسف علیخانی، نویسنده در روستای میلک به دنیا آمده‌است.

راه‌ها

قزوین> باراجین> جاده بهرام آباد> بهرام آباد> میلک

منابع

  • فرهنگ جغرافیایی آبادی‌های کشور ایران - قزوین - جلد ۲۶ - صفحه ۶۰۲ دربارهٔ روستای میلک - سال انتشار: ۱۳۷۸ - سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
  • سایت آلفابت ماکزیما «الموت» آشیانه شناخته‌ها و ناشناخته‌ها
  • روزنامه جام جم مقاله بر بلندای آشیانه عقاب - قلعه‌های تاریخی قزوین
  • روزنامه ایران گزارش سفر به روستای میلِک نوشته داود پنهانی
  • fallingrain

نگارخانه

خاطرات شما از سفر به میلک (قزوین) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.