قسطین‌لار

148

قسطین‌لار

قسطین‌لار، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است. مساحت این روستا 1503.5 هکتار می‌باشد، که 956.5 هکتار از اراضی ج...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای قسطین‌لار

قسطین‌لار

قسطین‌لار، روستایی از توابع بخش رودبار شهرستان شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است. مساحت این روستا 1503.5 هکتار می‌باشد، که 956.5 هکتار از اراضی جزء منابع ملی و 547 هکتار جزو مستحدثات و مستثنیات می‌باشد. حداقل ارتفاع روستا از سطح دریا 1500 متر و حداکثر ارتفاع آن 2548 متر و ارتفاع متوسط آن 1750 متر می‌باشد. زبان ساکنین قسطین لار فارسیبوده و نام خانوادگی اکثر اهالی روستا نیز فارسی می‌باشد و به همین علت با روستاهای تات زبان الموت و تُرک زبان دهستان اقبال‌شرقی تفاوت‌های زبانی و قومی زیادی دارند،امّا لهجه مردم روستا تاحدودی متفاوت از لهجه قزوینی است. دین اهالی اسلام و پیرو مذهب شیعه می‌باشند، روستا به شکل مجتمع بوده و دامداری ساکن شغل غالب اهالی روستا می‌باشد.

زمین‌شناسی

منطقه قسطین لار از نظر تقسیمات و زون بندی زمین‌شناسی ایران، در زون البرز-آذربایجان قرار دارد که خود جزئی از کوه‌های البرز غربی است. این زون شامل سنگ‌های باسن پرکامبرین تا عهد حاضر می‌باشد. اما عمده سنگ‌های این منطقه را سنگ‌های سازند کرج تشکیل می دهند که نسبت به سایر سازندها گسترش بیشتری دارند و توالی آن‌ها تشکیل شده از گدازه‌ها و توفهای متنوع همراه مقادیر کمتری از آگلومراکنگلومرا و ماسه سنگهاو ماد ستونهای آهکی. سنگ‌های سازند کرج با یک ناپیوستگی مشخص بر روی سنگ‌های قدیمی تر قرار می‌گیرند.

محصولات

محصولات عمده این روستا گیلاس، فندق، گردو، آلبالو و انگور است.


مطابق لیست فلوراستیک کلیه گونه‌های صنعتی و دارویی مشخص شده‌اند که گونه‌های مهم آن عبارتند از : دارویی : ورک - کما - آویشن - شیرازی - میخک - بومادران - خرگوشک و صنعنی : کما - گون ، خوراکی : زالزالک(یمیشان) دارای میوه خوراکی

جمعیت

این روستا در دهستان رودبار محمد زمانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۵ نفر (۵۰خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به قسطین‌لار نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.