قوشچی (قزوین)

297

قوشچی (قزوین)

معرفی روستا روستای قوشچی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین است که این بخش از شمال به استان گیلان، از جنوب و غرب با استان زنجان همجوار است....

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای قوشچی (قزوین)

قوشچی (قزوین)

معرفی روستا

روستای قوشچی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین است که این بخش از شمال به استان گیلان، از جنوب و غرب با استان زنجان همجوار است. محصولات کشاورزی آن اغلب به صورت باغی بوده، زیتون و انار از عمده محصولات اقتصادی این روستا می‌باشد. مالکیت املاک در این روستا از ابتدا به صورت خرده مالکی بوده و آثاری از ارباب رعیتی در این روستا دیده نمی‌شود. این روستا در حال حاضر دارای بیش از ۸۰خانوار ساکن است که به زبان ترکی آذربایجانی صحبت میکنند و مهاجرت اغلب خانوارهای مهاجر روستا نیز که اغلب در دهه ۵۰ و ۶۰ به خصوص با رونق صنایع اتفاق افتاده به استان‌های تهران، گیلان و قزوین بوده‌است. اغلب اهالی این روستا که در شهرها ساکن هستند، برای برداشت محصول به خصوص در فصول تابستان و پاییز به روستا مراجعت می‌کنند؛ و نام خانوادگی و شهرت بیش از ۹۹ درصد اهالی این روستا "کلهر" بوده و بسیاری از این اهالی نیز نسبت خویشاوندی داشته و ارتباط اجتماعی و معاشرتی خوبی نیز با یکدیگر دارند. از آن جائی که شغل اهالی این روستا دامداری و کشاورزی بوده لذا علاوه بر کشت غلات و باغات، اغلب اهالی این روستا کوچ‌نشین هستند و در بهار و تابستان به ییلاقات کوچ می‌کنند؛ و در زمستان و پائیز نیز این روستا قشلاق آنان است که"ساختمان" ،"فردوس " و"دربند" و کمی قبل تر "حاجتگاه"نام‌های محلی ییلاقات ساکنین این روستا است. بنا به گفته پیشینیان و سالمندان روستا چهار برادر که از استان کرمانشاهان به این دیار آمده بودند بنیانگذار این روستا بوده و البته تعداد محدودی نیزدر این رهگذر به آنان پیوستند. شایان ذکر است اکثر اهالی این روستا با دیپلماسی ملایم و روابط اجتماعی توأم با تعامل در اکثر ارگان‌های دولتی به خصوص در شهرستان قزوین اشتغال دارند. بیش از ۵ دهه قبل در این روستا صنعت فراروری زیتون و استحصال روغن زیتون در این روستا فعال گردید. به علاوه اینکه آسیاب این روستا نیز قدمت ۷۰ ساله داشته و اغلب روستاهای مجاور برای فراوری قوت خود به این روستا مراجعه می‌نمودند. همچنین این روستا دارای حمام عمومی قدیمی می‌باشد. از آنجائیکه اهالی این روستا اغلب مردمی سخت کوش و زحمت کش بوده و هستند، لذا اکثر جوانان آن به خصوص از دهه ۵۰ به بعد در امر تحصیل کوشا بوده و الحمدا.. به درجات خوبی هم نائل گردیده‌اند. گویش مردم این روستا به زبان ترکی آذری بوده و تا حدود زیادی نیز سنت‌های اجتماعی آنان دگرگون شده و دستخوش تحول جامعه صنعتی قرار گرفته‌است، اما با این وجود برخی رسوم همانند کوچ نشینی و جشن برداشت میوه و نوروز باستانی در روستا را حفظ نموده‌اند. توسعه فیزیکی روستا به دلیل محصور بودن و قرار گرفتن در دامنه کوه دشوار اما شدنی می‌باشد. انشاا.. به زودی تصاویر جذاب و دیدنی از این روستا جهت بازدید علاقه مندان قرار گرفت. از جمله برجستگی‌های اقلیمی ای روستا هوای معتدل آن و وجود چشمه آب معدنی در محدوده جنوبی آن است که برای رفع عفونت‌ها و سنگ کلیه بسیار سودمند است که مردم اهالی کلهر آن را کسمبعین تلفظ می‌کنند، و از آثار تاریخی ییلاقات قوشچی می‌توان به اوقلان قلعه، قز قلعه و اوشاق قلعه اشاره نمود که نماد ایل کلهر می‌باشند و مهد تمدن ساسانیان تا دوره مغول بوده‌است. از ارتفاعات زراعی به کوهستان چیچکلی، تمهلیک، آشاقی بیبار و حاجتگاه در ییلاقات می‌باشد. همچنین این روستا در بین ایل کلهر، به عنوان "پایتخت ایل کلهر طارم سفلی" معروف است .

پیشینه تاریخی

مردمان این روستاپس از گسترش جمعیت ایل کلهر ساکن در روستای گورخانه، به این روستا به صورت تدریجی کوچ نمودند. در ابتدا اهالی این روستا در محله‌ای متروکه واقع در پشت روستای کنونی، ساکن شدند، که پس از گذر زمان به دلیل افزایش جمعیت و روی آوردن اهالی به کار کشاورزی به محل روستای کنونی نقل مکان نمودند. سپس اهالی در این روستا اقدام به ساخت حمام قدیمی عمومی به شکل سقف گنبدی نمودند و آسیابی نیز ساخته شد تا محصولاتی نظیر گندم را به آرد تبدیل نماید.

گونه‌های زیست‌بومی

جانداران موجود در حیات وحش قشلاقی این روستا عبارتند از: گرگ، روباه، شغال، خرگوش صحرایی، جوجه تیغی و گراز. همچنین در ارتفاعات نیمه ییلاقی و ییلاقی این روستا برخی پستانداران بزرگ وجود دارد که از دیرباز در این نواحی به‌طور خاص زندگی می‌کنن، که عبارتند از: پلنگ ایرانی، بزکوهی، گرگ، خرس و گراز. در بلندی‌های قشلاقی اطراف روستا در ایام نوروز به وفور قارچ دنبلان یافت می‌گردد، که یکی از کمیاب‌ترین خوراکی‌های مقوی وحشی می‌باشد. همچنین در دامنه‌های تپه‌های اطراف باغات و روستا در مکان‌های خاص گیاه گشنیز وحشی در اوایل فصل بهار می‌روید که مردمان این روستا از آن به عنوان سبزی در سفره‌ها استفاده می‌کنند. در جنگل‌های ییلاقی روستای قوشچی طبیعتی پر از نعمتهای الهی خوراکی وجود دارد که همیشه اشتیاق افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. در این جنگلها درختان آلوچه، ازگیل، زالزالک و زرشک به صورت وحشی به وفور یافت می‌گردد.

مناظر طبیعی

مناظر تفریحی و دیدنی این محل بسیار است. از جمله به چشمهٔ آب معدنی کسمبعین می‌توان اشاره کرد که همیشه میزبان مسافران بسیاری حتی از شهرها و استان‌های دیگر می‌باشد. از دیگر طبیعت‌های سرسبز این روستا می‌توان «دربند» را نام برد که زیستگاه جانداران و گیاهان و حتی درختان کاشته شده ایل کلهر می‌باشد. چشمهٔ آق بولاق، قره کوول و قلاع فردوس از مناظز طبیعی در ناحیه ییلاقی این روستا می‌باشند

خاطرات شما از سفر به قوشچی (قزوین) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.