سکزناب

174

سکزناب

سکزناب از روستاهای استان قزوین در ایران است. ساکنان آن پیرو دین اسلامند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.مردم این روستا از گروه افشارهای قاسملو ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سکزناب

سکزناب

سکزناب از روستاهای استان قزوین در ایران است. ساکنان آن پیرو دین اسلامند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.مردم این روستا از گروه افشارهای قاسملو می باسند که در زمان شاه عباس صفوی به قزوین کوچانیده شدند، موطن اصلی آنها قفقاز جنوبی می باشد. از جمله نام‌های خانوادگی این روستا می‌توان به درزلو، نصیرلو، برزگر حاجیلو، برزگر نصیرلو، قمشال، بکشلو، فرجی، خوشبین، کریملو و… اشاره کرد. مکان روستا تا به حال چندین مورد بنا به دلایلی دچار تغییر شده‌است و محدوده فعلی آخرین محل جابه جایی می‌باشد.دربارهٔ نام این روستا نیز می‌توان گفت که به معنی «هشت چشمه خالص» است که آب آشامیدنی و در بعضی اوقات آب کشاورزی روستا نیز از آن تأمین می‌شده‌است یا چون این روستا در گذشته‌ها توسط هشت نایب اداره می‌شده به آن سکیزناب گویند.سکزناب جزء آن دست از روستاهایی است که در معرض خطر تخلیه جمعیت ساکن مطلق قرار دارد. این روستا با روستاهای حسن‌آباد سادات، جعفرآباد، حصار، شیزر، حسین‌آباد و… همسایه می‌باشد.

مشخصات و مشکلات

سکزناب دهی است جز دهستان دودانگه سفلی، شهرستان آوج، بخش آبگرم، دارای ۱۵ خانوار سکنه‌است. آب آن از رودخانه خررود و محصول آن غلات و باغات می‌باشد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۱)

این روستا به دلیل شیوهٔ غلط تقسیم‌بندی زمین به صور ت کشاورزی سنتی مباشد

(مشکلات) این روستا به دلیل قطعه قطعه بودن زمین‌هایش و ممکن نبودن انجام کشت پلانتاژ در آن و در نتیجه نبود شغل مناسب برای ساکنان آن در معرض خطر تخلیه کامل تا چند سال دیگر است. کمبود آب و کشاورزی سنتی باعث کم شدن بهره‌وری زمین و مهاجرت هرچه بیشتر به شهرها شده‌است. انتخاب مسئولین کم سواد و بیسواد و به تبع آن انتخاب دهیار بی‌تجربه و نداشتن دانش کافی برای اداره روستا نیز از دیگر مشکلات این روستا تلقی می‌شود.

دلاوری‌ها

یکی از داستان‌هایی که همواره زبانزد عام و خاص روستای سکیزناب می‌باشد ماجرای اختلافی است که بین این روستا و شهر کنونی خرمدشت پیش آمد، در این اختلاف که بر سر منابع آب رخ داد، از شهر خرمدشت اهالی آن به سمت این روستا برای غارت و نابودی آن حمله آوردند که در این هنگام کل این روستا بسیج شده و به مقابله با آنها برخواستند و جلوی پیش روی آنهارو گرفتند و خرمدشتی‌ها با وجود جمعیت چندین برابری کاری از پیش نبردند و با خفت برگشتند، در این میان از فداکاری‌های «براتعلی بکشلو» سخن‌ها بسیار است.

منابع

۲. مطالعات میدانی و تحقیقاتی دانشجویان دانشگاه تهران

خاطرات شما از سفر به سکزناب نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.