حصار (قزوین)

342

حصار (قزوین)

حصار (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است. موقعیت جغرافیایی روستای حصار در شمال غربی استا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای حصار (قزوین)

حصار (قزوین)

حصار (قزوین)، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است.

موقعیت جغرافیایی

روستای حصار در شمال غربی استان قزوین و جنوب غربی بخش طارم سفلی قرار دارد. روستای حصار از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین است. این روستا با مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۷ دقیقه طول شرقی.و ۳۶ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی.در فاصله ۱۲۰ كیلومتری قزوین قرار دارد. از جنوب شرق به كوه‌های بتک و سندان‌داغ و از جنوب به كوه قراول‌داغ (قاراوُل‌داغ) محدود می‌شود. رودخانه درگاه از جنوب این روستا می‌گذرد و به رودخانه اورکن‌چایی می‌ریزد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۹۹۰ متر است.و از نظر اقلیمی دارای آب و هوای معتدل در تابستان و سرد و خشك در زمستان است.این روستا در یک محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد. به‌ویژه در بافت قدیم روستا. این تمرکز به گونه‌ای است که خانه‌های روستاییان در کنار یکدیگر و چسبیده به هم بنا شده‌اند. خانه‌های جدید از این قاعده مستثنی می‌باشند و نسبتاً پراکنده‌اند. خانه‌های روستاییان متناسب با نوع فعالیت و درآمد افراد احداث گردیده‌اند. نکته جالب توجه درباره خانه‌های این روستا. تزیینات خارجی آن‌ها است، که به صورت ساده و همرنگ طبیعت اطراف خود می‌باشند. مصالح به‌کار رفته در بناهای قدیمی شامل گل، سنگ، خشت و چوب می‌باشد. ولی در ساخت خانه‌های جدید از مصالحی مانند آجر، گچ، سیمان، آهن استفاده شده است. وجود باغ‌های سرسبز و همچنین درخت‌زارهای حاشیه رودخانه درگاه که از جنوب روستا می‌گذرد. به‌ویژه در فصول بهار و تابستان جلوه ویژه‌ای به روستا می‌دهد.

جمعیت

این روستا در دهستان چوقور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر (۴۷خانوار) بوده‌است. جمعیت روستا در حال حاضر حدود ۷۲۰ نفر است که به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. مردم روستا به کشاورزی، دامداری، باغداری و قالی بافی با طرح علی آباد (طارم) می‌پردازند. هرساله در این روستا مراسم جشن خرمن در محل امامزاده روستا برگزار می‌شود که اهالی به آن اوجاقلار می‌گویند (به امامزاده و مکان مقدس در ترکی اوجاق گفته می‌شود). توضیحاتش اشتباهه اوجاقلار اسم ی مکان بسیار زیباست ک کنارش ی رودخونه بزرگ و زمین بزرگ گندم و باغ درخت گردوو فندقه

غذاهای محلی

غذاهای محلی روستای حصار به دلیل رونق دامداری و در دسترس‌بودن فرآورده‌های دامی مانند گوشت و لبنیات از تنوع زیادی برخوردار است. از جمله این غذاها می‌توان به آبگوشت بزباش، فسنجان، انواع آش به‌ویژه آش دوغ، آش ماست (قاتیق) کباب با گوشت تازه و همچنین انواع پلو و چلوخورشت به همراه ماست و دوغ محلی که سفره مردم این روستای کوهستانی و زیبا را رنگین می‌کنند، اشاره نمود.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  • ساير اطلاعات :‌راههاي دسترسي به اين روستا از مسير لوشان و روستاي چرگر در استان زنجان و جاده كاك آباد در سلطانيه مي باشد .
  • مدرسه شبانه روزي امام محمد باقر در اين روستا داير مي باشد .
  • روستا داراي مسجد درمانگاه و پست بانك مي باشد
  • دهداري دهستان چوقور در اين روستا مستقر مي باشد .
  • اين روستا از شمال به روستاي چمن امير آباد و اسماعيل آباد و از غرب به روستاي دهنج و از شرق به روستاي زرند و از جنوب به رشته كوه قراول خانه كه حائل بين روستاهاي چرگر و كوه زين و خراسانلو مي باشد محدود مي باشد .
  • روستاي حصار در محلي واقع شده است كه از جنوب و شما آن دو رود به نامهاي زرند چاي و كرپي چاي جاري بوده و در مسير اين رودها باغات ميوه و زمينهاي زراعي قرار دارند .
  • آب هواي حصار با بهره گيري از رطوبت منطقه شمال همواره داراي رطوبت و اكثر مواقع داراي مه گرفتگي مي باشد .

خاطرات شما از سفر به حصار (قزوین) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.