مهارلو (سروستان)

225

مهارلو (سروستان)

روستای مهارلو از توابع بخش کوهنجان شهرستان سروستان است.دریاچهٔ مهارلو که به نام روستا و در مجاورت آن است، مهم‌ترین جاذبهٔ طبیعی منط...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای مهارلو (سروستان)

مهارلو (سروستان)


روستای مهارلو از توابع بخش کوهنجان شهرستان سروستان است.

دریاچهٔ مهارلو که به نام روستا و در مجاورت آن است، مهم‌ترین جاذبهٔ طبیعی منطقه، و یکی از جاذبه‌های طبیعی کشور است.

چشمهٔ آب معدنی، امامزاده خدیجه بانو، کوه چنار، کاروانسرای شاه عباسی، تل شرقی، قلعهٔ شاهرخ پسر تیمور لنگ و بقعهٔ بی‌بی شریفه خاتون از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

اقتصاد

اقتصاد روستای مهارلو بر پایهٔ دامداری، باغداری و کشاورزی استوار است. وجود باغات بادام و انار و انجیر و وجود دامپروری‌های‌های سنتی و صنعتی و همچنین وجود دریاچهٔ مهارلو و معادن استیحصال نمک، باعث شده روستای مهارلو قطب اقتصادی مهمی در شهرستان به‌شمار آید.

مذهب

مذهب رسمی مردم مهارلو اسلام شیعه است و آرامگاه خدیجه بانو و بی‌بی شریفه از اماکن تاریخی و مذهبی روستا است.

چشمهٔ آب گوگردی

روستای مهارلو با داشتن یک چشمهٔ آب سرد سرپوشیدهٔ سنتی با عنصر گوگردی و خواص درمان بیماری‌های پوستی مورد توجه مردم و گردشگران است.

دریاچهٔ مهارلو

دریاچهٔ زیبای مهارلو و یکی از تأمین‌کننده‌های نمک صنعتی در کشور با داشتن رنگ صورتی یک منبع اقتصادی برای منطقه محسوب می‌شود و همچنین دریاچهٔ مهارلو نزدیک بودن به شهر شیراز و جادهٔ منتهی به دریاچه با عبور از درختان بادام و انار حوالی دریاچه باعث شده مهارلو به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور به‌حساب آید.

اماکن تاریخی

روستای مهارلو قدمتی تاریخی پیش از اسلام و پس از اسلام دارد. وجود خرابه‌های قدیمی کاروانسرای پشت پر متعلق به دوران ساسانی و قلعهٔ شاهرخی متعلق به زمان تیموریان و کاروانسرای شاه عباسی و قبرستان قدیمی مهارلو با آرامگاه‌های بسیار قدیمی متعلق به سده‌های پنجم و ششم هجری که همهٔ موارد ذکر شده دارای ثبت ملی می‌باشند، نشان‌دهندهٔ تاریخ غنی روستای مهارلو می‌باشد.

منابع

  • کتاب گذری بر شهرستان‌های استان فارس صفحهٔ ۳۰
  • شبکه روستایی ایران - استان فارس بایگانی‌شده در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • روستای مهارلو

خاطرات شما از سفر به مهارلو (سروستان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.