طالب بیگی

496

طالب بیگی

طالب بیگی، روستایی ترک‌زبان از طایفه عمله و تیره کلاه سیاه و از توابع بخش مرکزی شهرستان سروستان در استان فارس ایران است. مردم این روستا به زبان ترکی ق...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای طالب بیگی

طالب بیگی

طالب بیگی، روستایی ترک‌زبان از طایفه عمله و تیره کلاه سیاه و از توابع بخش مرکزی شهرستان سروستان در استان فارس ایران است. مردم این روستا به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند. عمده فعالیت مردم این روستا دام‌پروری و کشاورزی است و زنان این روستا به تولید قالی و گلیم دست‌بافت مشغول هستند.این طایفه از بازماندگان طوایف قدیمی حسن عالی از زیرشاخه های طایفه بویری میباشند و به علت اینکه کلاه سیاه بر سر می نهادند به تیره کلاه سیاه معروف شده اند. زمان مهاجرت این طایفه به منطقه دشمن زیاری معلوم نیست اما احتمالا آنها پس از انقراض و پراکندگی طایفه حسن عالی از مناطق لوا بویراحمد و لالستان در حدود سالهای ( 1004 و 1005 هجری قمری ) به دشمن زیاری کوچیده اند. بخشی از این تیره اکنون در منطقه لوا بویراحمد و بخشی نبز جز طایفه عمله ایل قشقایی به اسم تیره کلاه سیاه و گروهی نیز در شهرستان گناوه با نامهای عالی و حیاتی سکونت دارند.

تیره کلاه سیاه در دشمن زیاری ممسنی از جمعیت قابل توجهی برخوردار است و به چندین اولاد تقسیم می شوند : اولاد بهلیلی . اولاد ملائی . اولاد حیاتی و اولاد کایدی. علاوه بر این اولادها که کلاه سیاه اصیل اند گروه هایی اردکانی . شولی . سادات. قلاتی و گروهی به نام شرونی ها که اصالتا از بویراحمد سفلی باشند نیز در کلاه سیاه ساکنند. در نزدیکی کلاه سیاه روستایی است به نام قایدان که گروهی از مردم کلاه سیاه به سرکردگی ملا محمود از اولاد بهلیلی در زمان اسد خان دشمن زیاری به این روستا آمدند و سکونت گزیدند. همچنین در روستای قندیل چنارشاهیجان نیز اولاد رهزاد و بهزاد که از زیرشاخه های اولاد ملایی هستند سکونت دارند. و گروهی از ایل کوچ رو کلاه سیاه دردشت های شهرستان سروستان سکنی گزیده وروستای طالب بیگی را به وجود اورده اند.این روستا ازاولاد اسدبیگ وقلی بیگ به وجود امده اند ازاین بیشتر افراد با فامیل اسدی هستند.

جمعیت

این روستا در دهستان شوریجه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۷ نفر (۱۹۶خانوار) بوده‌است.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به طالب بیگی نگارش خاطره

  • شنبه, 27 آبان 1402

    من یکی از اهالی روستای طالب بیگی هستم این بزرگترین افتخار برای منه

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.