سده (خنج)

609

سده (خنج)

سده (خنج)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خنج در استان فارس ایران است. قدمت تاریخی سده به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و تعداد زیادی آثار هخامنشی ما...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سده (خنج)

سده (خنج)

سده (خنج)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خنج در استان فارس ایران است. قدمت تاریخی سده به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و تعداد زیادی آثار هخامنشی مانند قلعه، قنات سنگی و همچنین آثار زیادی از دوران ساسانیان و اشکانیان و … می‌باشد. روستایی با آب و هوایی خشک و بیابانی و دشت‌های سر سبز با درختان نخل که در خود جای داده‌است.

جمعیت

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳۷ نفر (۵۸۴خانوار) بوده‌است که از این میان ۱۰۰۸ نفر مرد و ۱۱۲۹ نفر زن بوده‌اند.

مردم شهر سده به زبان اچمی صحبت می‌کنند و دین مردم سده اسلام اهل سنت شافعی است.

آثار تاریخی

شهر بازار که همان بازار قدیم است / تنگ بیخویه / برج دیده‌بانی در میانه سده به نام (کوزه)/ قلعه پیر/ قلعه قلات گربه/ و دارای دو زیارتگاه ساسانی به نام پیر خدابین و پیرآگاه/ در جنوب روستا قلعه شاه‌نشین و در شرق روستا قلعه و شهر باستانی دروازه با قدمتی ۲۰۰۰ ساله/ آسیاب آبی تنگ بیخویه/ گوردخمه چله خانه در شمال روستا / درخت کنار (سدر) خواجه خدر (خضر نبی) و دارای چندین درخت گز شاهی با قطر ۸ متر/قلعه ساسانی سه کلات (قلات) که چاه معروف دولاب بر روی آن واقع شده‌است/و قبرستان باستانی واقع در روستا / و دارای تعداد زیادی آب انبار به جا مانده از دوران باستان که چه در روستا و چه در روی کوه‌های اطراف هنوز قابل استفاده می‌باشد و دو تا از معروفترین این آب انبارها به نام استون سیاه (سنگ سیاه) و برکه هوکشو است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به سده (خنج) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.