قلعه غلام عبدالله

203

قلعه غلام عبدالله

قلعه غلام عبدالله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لامرد در استان فارس ایران است. وجه تسميه و پيشينيه :اين روستا در حدود 1250 ه . ش توسط فردي بنام ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای قلعه غلام عبدالله

قلعه غلام عبدالله

قلعه غلام عبدالله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لامرد در استان فارس ایران است. وجه تسميه و پيشينيه :اين روستا در حدود 1250 ه . ش توسط فردي بنام غلام عبدالله بنا نهاده شد . بقاياي اين قلعه تاريخي و باستاني هنوز در اين روستا قابل رويت مي باشد . ساكنان اين روستا اصالتا زنگنه اي مي باشند كه منشا خروج آن‌ها از كرمانشاه مي باشد. نسب ساكنان اين روستا به محمد ممشاه پسر قنبر پسر مصطفي بك به ترتيب زير مي باشد: غلام عبداله علي نقي قائد عبدالعلي قائد بهزاد محمد مهمدشاه زنگنه

. در آن زمان پس از چيرگي ارتش ايران بر عثماني و درگيريهاي پراكنده اقوام در گوشه هايي از ايران بزرگ شاه اسماعيل را برآن داشت كه قوم غيور و جنگجوي زنگنه را در نواحي مختلفي از ايران از جمله نوار مرزي بگمارد كه جد بزرگ زنگنه هاي منطقه لامرد بنام محمد ممشاه به اين منطقه آمد .

پس از مهاجرت به اين ديار و سكني گزيدن با رنجهاي بسياري عجين شدند از جمله اذيت و آزار شدند.ابتدا در مكاني بنام زنگنه كهنه در غرب حوزه علميه استقرار يافتند و سپس به قلعه كمارجي زنگنه در شمال شرقي زنگنه فعلي كوچ نمودند. قائد عبدالعلي زنگنه كه رياست قلاع مختلف را برعهده داشت و فردي با نفوذ و ثروتمند بود اراضي كمارجي را از شخصي بنام سهراب كمارجي كه زرتشتي الاصل بودند خريداري نمود همچين اراضي سورغال، كهور سوخته، نيرايي از جبل اعلا تا رودخانه شور و اراضي خليفه ها تاوسط ايشان خريداري شد. منطقه كمارجي روستاي زنگنه (‌كه خاكسترها و خرابه هاي آن هنوز پيداست ) سكني گزيدند پس از آن جهت امرار معاش و كشاورزي و نخلداري به سبخي كوچ كردند پس از آن با توجه به ساخت قلعه محمد مرشدي توسط ماسن ها به نيت تصرف اراضي غلام عبداله. ايشان شبانه و با همكاراي فرزندان خود اقدام به ساخت قلعه نمودند و چندين خانوار در قلعه ي نوپاي غلام عبداله سكونت يافتند. پس از آن در پي نزاعي كوتاه قلعه محمد مرشدي به تصرف غلام عبداله درآمد و ساكنان قلعه محمد مرشدي به بركه ماهبانو برگشتند.

درون اين قلعه را اتاقهاي زيادي در بر مي گرفت كه هر خانواده در يك اتاق سكني گزيدند كه پس از مدتي و بر اثر بزرگتر شدن خانواده‌ها هر كدام خانه اي جداگانه در گوشه اي از محل كنوني روستا ساختند لازم به ذكر است كه قديمي ترين فيلمي كه از كل شهرستان وجود دارد از اين روستا و از عروسي حاج علي حسن زاده در سال 1353 گرفته شده‌است كه اين فيلم صامت مي باشد . همچنين در زمان هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحميلي اكثر مردان و زنان اين روستا نقش خود را ايفا نمودند كه در اين راه يك شهيد بنام عباس نكوكار را نثار انقلاب كرده‌اند . حدود 80درصد از كساني كه توانايي رزم را داشتند نيز به جبهه‌ها اعزام شدند كه نقش همه اين عزيزان به نوعي بارز بوده‌است .


جمعیت

این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر (۳۷ خانوار) بوده‌است.

منابع

خاطرات شما از سفر به قلعه غلام عبدالله نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.