خالده

296

خالده

خالده، روستایی است از توابع شهرستان مهر استان فارس ایران. جمعیت این روستا براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۷۹۰ نفر (۱۳۲ خانوار) بو...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خالده

خالده

خالده، روستایی است از توابع شهرستان مهر استان فارس ایران.

جمعیت

این روستا براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۷۹۰ نفر (۱۳۲ خانوار) بوده‌است.

آموزش

وضعیت آموزش مناسب این روستا (۳ نفر دکترا، ۲۸ نفر کارشناسی ارشد و ۵۸ نفر کارشناسی و کاردانی و حدود ۳۸ نفر دانشجو) باعث شهرت این روستا در این منطقه شده‌است.

فعالیت‌های هنری

فعالیت‌های هنری هنرمندان خالده که اکثراً در گروه هنری سفیران هنر به سرپرستی صادق کاظمی نیا می‌باشد دارای واحدهای مختلف که توسط خود هنرمندان این روستا مدیریت می‌شود.

آثار باستانی

سنگ چله گاه: این اثر تاریخی که در ابتدای ورودی روستای خالده در جهت شرقی و در دامنه جنوبی کلات خالده قرار گرفته، به صورت سنگ بسیار بزرگی از دور قابل مشاهده می‌باشد. نام محلی این بنا سنگ چله گاه است. به نظر می‌رسد این سنگ بزرگ تکهای از همان کوه مشرف به آن است که بر اثر گذر زمان به دامنه آن سقوط کرده و تا به امروز همان‌جا مانده‌است. در پهلوی شرقی دو اتاقک کنده کاری شده و همچنین در قسمت بالای این سنگ دو حفره مستطیل شکل تراشیده شده به دست بشر می‌بینیم که در مورد کارکرد آن‌ها نظرات متفاوتی موجود می‌باشد. نخست با توجه به شباهت آن‌ها با استودانهای زردشتیان، این احتمال می‌رود که این حفره‌ها مربوط به همان دورانی باشد که مردمان زردشتی مردگان خود را برای جلوگیری از آلودگی خاک در محیط آزادی می‌گذاشتند و پس از مدتی که فقط استخوان‌های مردگان باقی می‌ماند آن‌ها را در این استودانها (استخوان دانها) قرار می‌دادند؛ و نظر دوم اینکه: با توجه به محل قرار گرفتن این سنگ در کنار راهی پر عبور و مرور این احتمال است که از این حفره‌ها برای ایجاد کمینگاه و رصد عابرین و کاروانهایی استفاده می‌شده که از این مسیر عبور میکردهاند.

پورتال اطلاع‌رسانی خالده

پورتال خبری و تحلیلی خالده در اوایل مهر ماه ۱۳۹۱ که توسط گروه "Khaldeh IT" شروع به فعالیت کرد. نشانی سایت خالده نیوز: https://web.archive.org/web/20171018104554/http://www.khaldeh.ir/

خاطرات شما از سفر به خالده نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.