خنجشت

354

خنجشت

خُنگِشت، روستای از توابع بخش مرکزی شهرستان اقلید در استان فارس ایران است. مردم این روستای نسبتا بزرگ تشکیل شده از خنگشتی ها و طایفه کردشولی می‌...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خنجشت

خنجشت

خُنگِشت، روستای از توابع بخش مرکزی شهرستان اقلید در استان فارس ایران است. مردم این روستای نسبتا بزرگ تشکیل شده از خنگشتی ها و طایفه کردشولی می‌باشد که در گذشته نسبتا نزدیک سرستیز و درگیری باهم داشته‌اند. قومیت‌های این روستا همانند سایر مناطق کشور که دارای آداب و رسوم متفاوتی است، از نظر قومی با یکدیگر متفاوت بوده و تعصبات قبیلگی خاص خود را دارا هستند. مالک عمده اراضی این روستا و توابع آن در دوران حاکمیت پهلوی عطاخان ستوده کردشولی، فرزندان و برادرانش بوده اند که پس از فروپاشی حکومت پهلوی و اصلاحات ارضی دوران جمهوری اسلامی، زمین‌های آن تحت نظر هیئت‌های محلی به اهالی روستا و توابع واگذار گردید.این روستا با دارا بودن یک امام زاده، یکی از جاذبه‌های توریستی شهرستان اقلید و شمال فارس محسوب می‌شود.

حدود و مشخصات: شمال کوه‌های مشکان و دلونظر و کوه سیب، باختر دهستان شهرمیان (جلگه ٔ تهران)، جنوب ارتفاعات احمدآباد و کوه لاله گون، خاور دهستان قنقری علیا. این دهستان در جنوب بخش مرکزی شهریتان اقلید واقع است و سابقاً رودخانه ٔ شادکام از وسط آن جاری و به‌ دریاچه ٔ کوچک کافتر می‌ریخته ولی امروزه هم رودخانه شادکام و هم دریاچه کافتر خشک شده‌اند. هوای آن معتدل مایل به‌ سردی و آب مشروب و زراعتی در گذشته از چشمه سارها و قنوات تأمین می گردید ولی امروزه عمدتاً از منابع زیرزمینی تامین می‌شود. محصولات آن غلات، حبوبات و صیفی‌جات می‌باشد. شغل اهالی، زراعت، دامپروری و صنوف مرتبط است . این دهستان از 8 آبادی تشکیل شده و نفوس در حدود ۲۵۰۰ تن و قراء مهم آن عبارتند از: خنگشت که مرکز دهستان است ، نظام آباد، علی آباد، کافتر و حسین آباد، چشمه‌رعنا، سه‌قلات، امیر‌آباد (قلعه کربلایی خسرو). در شمال و شمال باختری دهستان طایفه ٔ شش بلوکی از ایل قشقائی و باصری از ایل خمسه و در اطراف قریه ٔ خنگشت طایفه ٔ کردشولی ییلاق می کنند، گروهی از اهالی طایفه چهار‌راهی در زمان گذشته پس از خروج از طائفه خود به این روستا نقل مکان کرده و به طائفه کردشولی پیوسته‌اند که امروزه نیز برخی بازماندگان آن‌ها در این روستا ساکن‌اند.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به خنجشت نگارش خاطره

  • پنج شنبه, 25 آبان 1402

    خنجشت زیبا

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.