شاه ابوذکریا

403

شاه ابوذکریا

شاه ابوذکریا، روستایی از توابع بخش فورگ شهرستان داراب در استان فارس ایران است. جمعیت این روستا در دهستان فورگ قرار دارد و براساس سرشم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شاه ابوذکریا

شاه ابوذکریا

شاه ابوذکریا، روستایی از توابع بخش فورگ شهرستان داراب در استان فارس ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان فورگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶۸ نفر (۱۸۴خانوار) بوده‌است.

امامزاده یحیی

امامزاده یحیی معروف به ابو زکریا فرزند سید ابوعمران موسی از نوادگان امام موسی کاظم بوده که در روستای شاه ابو زکریا در بخش فورگ شهرستان داراب استان فارس مدفون شده‌است. در برخی از منابع انساب از او به عنوان یک دانشمند یاد می‌شود.

ساختار

بنای قدیمی بقعه از خشت و گل و دارای گنبد شلجمی بلند بود که در سالیان اخیر به جهت وقوع زلزله تخریب گردید و به جای آن بنایی جدید در حال ساخت می‌باشد که مساحت آن حدود ۷۵۰ متر مربع می‌باشد. گنبد بنا به صورت غنچه ای به ارتفاع ۱۲ متر است که سه متر آن را ساقه تشکیل می‌دهد. در داخل، وسط ستون‌ها ضریح آهنی قرار دارد. در دو طرف مدخل اصلی بقعه، دو مناره در حال اجرا است.

تبارنامه

سید یحیی ابو زکریا بن ابی عمران موسی بن حسن امیر بن ابی الحسن موسی الاعرج بن جعفر الجمال بن ابی جعفر محمد بن ابراهیم اکبر بن محمد الیمانی بن عبیدالله بن امام موسی کاظم امامزاده یحیی ابو زکریا فرزندی به نام سید علی داشت که از او سید محمد و در نتیجه، ابوعبدالله محمد النقیب بن احمد العلوی بن ابراهیم بن برهان الدین بن محمد به وجود آمد.

اما ممکن است این مطلب خلاف واقع باشد و اینکه شخصی در میان فرزندان موسی بن جعفر، به نام یحیی با کنیه ابو زکریا باشد اختلاف نظر وجود دارد.

مدفن

بقعه این امامزاده در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی شهر داراب و در ابتدای روستای شاه ابو زکریا واقع شده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به شاه ابوذکریا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.