بکر (داراب)

298

بکر (داراب)

بکر (داراب)، روستایی از توابع بخش رستاق شهرستان داراب در استان فارس ایران است. این روستا قدمتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال دارد که به احتمال زیاد مردم آ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای بکر (داراب)

بکر (داراب)

بکر (داراب)، روستایی از توابع بخش رستاق شهرستان داراب در استان فارس ایران است.

این روستا قدمتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال دارد که به احتمال زیاد مردم آن از تبعیدیان دوره حاکمیت آقا محمدخان قاجار یا نادر شاه می‌باشند. نام بکر از طایفه عرب که خود را منسوب به امیرمصیب سقفی می‌دانند گرفته شده‌است، البته این طایفه به خاطر هم‌جواری با قوم بکر که اکنون عده‌ای از آن‌ها درخیر استهبان و شهرستان خرامه زندگی می‌کنند خود را از طایفه بکر می‌دانند و در اصل از طایفه بکر نیستند.

از آن‌جا که درگذشته اکثریت مردم و بزرگان یا خوانین این روستا از طایفه بکر بوده‌اند به آن بکر گفته می‌شود و در حال حاضر بیش از ۵۰درصد جمعیت این روستا که خود را بکری می‌دانند بکری نیستند.

این روستا یک قبرستان تاریخی دارد که تا حدودی هویت و تاریخ مردم روستا را مشخص می‌کند، طبق همین آثار و گفته‌های افراد قدیمی و کهنسال معلوم می‌شود که‌ این روستا دریک سده قبل تر فراتر از چیزی بوده که ما اکنون مشاهده می‌کنیم، بکر در گذشته‌ای نه چندان دور روستایی شناخته شده و مهم در تمام کوهستان بلکه حاکم کوهستان بوده که بقیه طوایف و روستاها زیر مجموعه آن بوده‌اند و از آن به نام بکرات یا چهار دهنه بکر یاد می‌شده، ولی با گذشت زمان وتغییر روند سیاسی وحکومتی ایران دستخوش تغییراتی شده که نام این روستا را کمرنگ تر کرده و از اولویت آن در بین روستاهای سرکوه داراب کاسته وجمعیتش بسیار کمتر از قبل شده‌است.

بزرگان وافراد صاحب نام بکر

بکر هم همانند بسیاری از مناطق دیگر بزرگانی داشته که نام بعضی از آنان را ذکر می‌کنیم، حاج غلامحسین خان بکری-ازاولین خوانین بکر، امیرقلی خان-فرزندحاج غلامحسین که بکر درعهد ایشان در اوج قدرت بوده‌است، زیادخان بکری ملقب به زیاد روشن یا زیادکلانتر- ایشان تنها کسی بود که توانست حکم کلانتری را ازدولت بگیرد و تمام کدخدایان وخوانین منطقه را زیر نفوذ خود داشته باشد، اقابگ خوبیاری-کدخدای شجاع وصاحب قدرت، حاج غلامحسین دورقی بانی حسینیه تاریخی بکر و شخص بسیار زاهد و خدا ترس، کربلایی نجمعلی کرمانی- از افراد مشهور و مذهبی، حسین خان کالکاظم- کدخدا خوش اخلاق وصاحب قدرت و ...

آثاری از دوره باستان:

بکر علاوه بر تاریخ ۳۰۰ ساله که ذکر شد آثار و نقوشی در آن دیده می‌شود که نشان دهنده رفت و آمد مردم در این مکان تا بیش از ۱۵۰۰ سال یا ۲۰۰۰ سال است ازجمله این آثار قلعه ای منسوب به گبرها و قبرستان باستانی که مربوط به غیرمسلمانان است، می‌باشد.

جمعیت

این روستا در دهستان کوهستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۴ نفر (۶۷خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به بکر (داراب) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.