کرمستج

603

کرمستج

کَرمُستج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس ایران است که در تقسیمات جغرافیایی در استان هرمزگان قرار دارد. این روستا در ۳۰ کیلوم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کرمستج

کرمستج

کَرمُستج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس ایران است که در تقسیمات جغرافیایی در استان هرمزگان قرار دارد. این روستا در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی لار در جاده شهرستان بستک، بندر لنگه منتهی‌الیه جنوب استان فارس واقع در شمال استان هرمزگان در منطقه لارستان ایران. محصور در بین کوه‌هایی که در چهار طرف آن قرار دارد. این کوه‌ها یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های منطقه لارستان و به ارتفاع کوه بردر جنوب ۲۲۱۶ کوه شوردر شرق ۲۲۲۵ مترکوه گچ ۱۹۰۰متر در شمال و کوه بن اشکتو در غرب می‌باشد.

اکوتوریسم

جاذبه‌های دیدنی کرمستج…

آب و هوا

هوای کرمستج ۸ماه از سال معتدل و قابل تحمل است ۳ماه از سال بسیار گرم و ۱ماه سرمای خشک دارد. متوسط رطوبت ۶۳٪ می‌باشد میزان متوسط بارش باران۲۰۳میلی متراست و این باران منظم نیست که بتوان برنامه‌ریزی کرد گاه این بارش در یک هفته می‌آید و بعضاً در کل سال هیچ بارانی نمی‌بارد باران تحت تأثیر چند جبهه است جبهه سودانی از مرکز آفریقا به طرف عربستان و نهایتاً به جنوب ایران می‌رسد و جبهه مدیترانی که از غرب وارد کشور می‌شود ضمناً منطقه لارستان و همان‌طور کرمستج تحت تأثیر اقیانوس هند طوفان همراه با رگبار باران داریم که معروف به چهل پسینی است.

مشاهیر ونوابغ کرمستج

منابع آب

مردم در کرمستج آب آشامیدنی مورد نیاز خود را از آب انبارها تأمین می‌کنند. این آب انبارها در کرمستج توسط افراد خیری ساخته می‌شد. آب این آب‌انبارها برکه‌ها از بارش باران در فصل‌های مختلف سال تأمین می‌شود. دشت کرمستج از دشت‌هایی پر است چرا که به دلیل شوری و محدودیت کشاورزی چندان برداشت نشده در این منطقه چندین چشمه وجود دارد که منبع معادن نمک است و جملگی از گنبدهای نمکی سرچشمه می‌گیرند لازم است ذکر شود که چشمه‌ای با آب شیرین از طاقدیس برخ دره حرا نیز وجود دارد آ ب مصرفی مردم از دو حلقه چاه که هر کدام به عمق ۳۰۰متر حفر گردیده با تصفیه آب می‌توان نوشید.

کوه‌های کرمستج

مهم‌ترین کوه‌های کرمستج عبارت‌اند از: در جنوب برخ۲۲۱۶متر در شرق شور۲۲۲۵متر درغرب بن اشکتو ۲۱۰۰متر و از شمال گچ ۱۹۰۰متر

  • کوه گچ. در این کوه ۲۰ خمره در داخل زمین وجود دارد که در هنگام بارندگی آب در آن جمع می‌شود که کوهنوردان از آب آن استفاده می‌کنند. در زمان احمد شاه در زیر کوه گچ روستایی وجود داشته‌است که آثاری شامل ویرانه‌های یک مسجد و قبرستان مخروبه‌ای از آن‌ها باقی‌مانده‌است. رستنی‌ها: آویشن، مروخوش، مرو تلخ، پونه، شیرین بیان.
  • کوه لمی. رستنی‌ها: انغوزه، بنه، بادام کوهی
  • کوه بر: ارتفاع ۲۲۲۵ متر. رستنی‌ها: قارچ صدفی، انغوزه، بنه، آویشن، مرو تلخ، پونه، بنه و… بر روی این کوه آب انبار و سرپناه وجود دارد که کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند.
  • کوه اسپی. رستنی‌ها: اسطوقدوس (گیاهی خوشبو که با چای مصرف می‌شود)، بنه، کیون، آویشن، انغوزه.
  • کوه زیره‌دان. رستنی‌ها: زیره (علت نامگذاری کوه هم به دلیل وجود زیره فراوان در این کوه می‌باشد)، انغوزه، بنه، کیون، آویشن، مرو تلخ.
  • کوه لوخور. رستنی‌ها: اسطوقدوس.
  • کوه سوراخ. رستنی‌ها: انغوزه، بادام کوهی، بنه، کیون، بنخچی، پونه، مرو تلخ، مرو خوش.
  • کوه کلدرون. رستنی‌ها: انغوزه، بنه، کیون.
  • کوه سور. رستنی‌ها: انجیر کوهی.

حیات وحش این کوه‌ها شامل آهو، بز کوهی، پلنگ، روباه، گرگ، خوک، کفتار، شغال، کبک، خرگوش، عقاب، بادخور، قُمری، تیهو، سبزقبا، سهره، چکاوک، فاخته، بلبل، چکاوک هدهد، دم جنبانک، جغد، گنجشک می‌باشد

پانویس

نگاره

فهرست منابع و مآخذ

  • جعفر، روئین‌تن زروانی، محمد امین. (صحرای باغ در گذرگاه تاریخ) ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۴ میلادی.
  • کتاب تاریخ مفصل لارستان صفحهٔ ۱۵۷۳
  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران Kookherd, an Islamic District on the bank of Mehran River) الطبعة الثالثة، دبی: سنة ۱۹۹۷ للمیلاد.

خاطرات شما از سفر به کرمستج نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.