کارگاه (لارستان)

548

کارگاه (لارستان)

کارگاه روستائی است واقع در بخش صحرای باغ از توابع شهرستان لارستان در جنوب شهر لار در ایران که امروزه در تقسیمات کشوری جزو لارستان فارس می‌باشد. بخش ص...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کارگاه (لارستان)

کارگاه (لارستان)

کارگاه روستائی است واقع در بخش صحرای باغ از توابع شهرستان لارستان در جنوب شهر لار در ایران که امروزه در تقسیمات کشوری جزو لارستان فارس می‌باشد. بخش صحرای باغ آخرین مرز لارستان واستان فارس به استان هرمزگان است.

روستای کارگاه نسبت به روستاهای دیگر بخش صحرای باغ جدید است، ساکنین این روستا تماماً از ترکان ایل نفر هستند. این روستا در حدود ۳۵ سال است که تأسیس شده‌است.

جمعیت

روستای کارگاه دارای ۱۵۰۰ نفر جمعیت می‌باشد که به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند.

طایفه

طایفه آن در حدود سال ۱۰۵۰ هجری قمری از حوالی شیراز به صحرای باغ کوچ کرده بودند. پدر و اجداد ایل نفر سال‌ها با دولت مرکزی سر جنگ داشتند و همیشه با نیروهای ارتش و ژاندارمری درگیری و زد وخورد داشتند و تسلیم دولت نمی‌شدند، تا عاقبت در یک شب ناگهانی قوای دولت به ایشان که در یک کوهی پناه گرفته بودند با هزاران نظامی بر آن‌ها یورش برده و آن ها را هدف حمله قرار دادند و عده زیادی از آن‌ها شهیدشدند و باقی‌مانده آنان تسلیم شدند.

از جمله کشته شدگان در این حمله رهبر آنها: زیادخان و رستم خان و حیدر اسفندیار و [نصیرخان]. بسیاری از بزرگان ترک در این هجوم شهید شدند. بعداً دولت برای باقی‌مانده آن‌ها کارگاهی تشکیل داد و چاه و تلمبه برای ایشان زد وآنهارا جمع‌آوری نمود وخانه وآشیانه برای آن‌ها ساخت و در یکجا ایشان را جای داد و روستای کارگاه تأسیس شد.از اطراف شیراز به منطقه لارستان آمده بودند، که به طریقه چادرنشین از جائی به جای دیگر نقل مکان می‌کردند. مردم روستای کارگاه به زبان ترکی صحبت می‌کنند. و دین مردم این روستا اسلام شیعه است.اکثر تیره‌ها و طوایف ایل نفر در شهر مرودشت و روستاهای اطراف مرودشت زندگی می‌کنند.هم اکنون به غیر از افرادی که اصالت ایلنفر را دارند همانند بیگلری ها،محسن بگی ها وحاجی آبادی ها و برخی ذوالفقاری ها، افراد دیگری از طوایف ترک های ناشناخته نیز در این روستا زندگی می کنند همانند دست افشان ها و پورمرادیها و برتیناها. برخی از طوایف نیز اصالت آنان نامشخص است و هیچ اطلاعاتی در مورد اصل و نسب آنها موجود نیست مانند ریحانی ها ومهرافروزها و برخی فامیل های با تعدد نفری کم که از طایفه نفر نیستند.

منابع

  • جعفر، روئین تن زروانی، محمد امین. (صحرای باغ در گذرگاه تاریخ) ج۱. چاپ اول، دبی: سال انتشار ۲۰۰۴ میلادی.

خاطرات شما از سفر به کارگاه (لارستان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.