زاهدمحمود

176

زاهدمحمود

زاهدمحمود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس ایران است.این روستا در گذشته یکی از بزرگترین روستاهای منطقه به‌ شمار می‌رفته اما ب...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای زاهدمحمود

زاهدمحمود

زاهدمحمود، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لارستان در استان فارس ایران است.این روستا در گذشته یکی از بزرگترین روستاهای منطقه به‌ شمار می‌رفته اما به گفته اهالی روستا در زمان‌های پیش توسط گروهی مهاجم مورد حمله قرار گرفته که ویران شده، آثار قدیمی شامل دیوارها، پل‌ها و جداول ساروجی در جاهای مختلف روستا به چشم می خورد. در سمت جنوب روستا کوه شب با چشم‌اندازی بسیار زیبا بر روستا سایه افکنده که از بزرگترین قلل در جنوب کشور به حساب می‌آید. این روستا در زمان‌های قبل از انقلاب از توابع بستک هرمزگان بوده‌است. اجداد آنها که شخصی بنام زادزین العابدین بوده در جایی به نام بنو ساردویه (ساردو) سکونت داشته که بعدها فرزندانش از نسل زادشعیب به زاهدمحمود و زادبیژن به روستای بناب هرمزگان (بنو) مهاجرت می کنند.

جمعیت

این روستا در دهستان حومه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۴۵۸ نفر، متشکل از ۲۳۵ مرد و ۲۲۳ زن در قالب ۱۰۸ خانوار بوده‌است. مردم زاهدمحمود شیعه دوازده امامی هستند.

وجه تسمیه

آرامگاهی به نام «آرامگاه سلطان نجم الدین محمود» در آنجا وجود دارد که بر اساس شجره نامهٔ موجود نسب وی به موسی کاظم می‌رسد، از این‌رو این روستا زاهد محمود نامیده شده‌است. نام قدیم این روستا باشتو یا باشدو بوده که به گویش محلی به معنی (بش دو) یعنی محل کشت دیم بوده‌است.

محصولات کشاورزی روستا گندم، جو، گوجه فرنگی، سیر، پیاز، کلم، خیار، هندوانه و بادمجان می‌باشد که از طریق حفر چاه و نصب موتور پمپ آبیاری می‌شود. جو و خردل به مقدار کم به صورت دیم کشت می‌شود.

شغل مردم

شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری است.

محدودهٔ زاهد محمود

ازشمال ورودخانه شورو کوه شملو، از جنوب کوه شب، از مغرب به هرمود مهرخوی، و از سمت مشرق به کم گرمه و آوین سفلی هرمزگان محدود می‌گردد.

منابع

خاطرات شما از سفر به زاهدمحمود نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.