بلغان

374

بلغان

بلغان مرکز بخش هرم از توابع شهرستان جویم در جنوب استان فارس و در ایران واقع شده‌است. موقعیت جغرافیایی روستا بلغان در فاصله ۵۴ کیلوم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای بلغان

بلغان

بلغان مرکز بخش هرم از توابع شهرستان جویم در جنوب استان فارس و در ایران واقع شده‌است.

موقعیت جغرافیایی

روستا بلغان در فاصله ۵۴ کیلومتری شمال شهر جویم و در شهرستان جویم قرار دارد. زبان این روستا لهجه ای از گویش فراسویی زبان اچمی است که یکی از هفت ریشه اصلی زبان فارسی معیار است. بلغان به عنوان مرکز بخش هرم است. محدوده ی استحفاظی و حوزه ی نفوذ بلغان از شرق تا روستای جلال‌آباد و از غرب تا خرده دره ، از شمال به احمد محمودی و از جنوب به دو راهی کاریان، بلغان و دشت موش محدود می شود . این روستا در موقعیت جغرافیایی ۵۳:۳۶’۱۱.۰۰″ درجه ی طول شرقی و ۲۸:۰۹’۰۴.۷۶″ درجه ی عرض شمالی قرار گرفته است که با ۸ روستای بزرگ و پرجمعیت و تعدادی آبادی، مزارع تابع و مستقل است که با جاده ی آسفالت با همه ی آنها ارتباط مستقیم دارد. بلغان در سال ۸۰ پرجمعیت ترین روستای منطقه بوده است. ارتفاعات غرب این روستا مرز فیزیکی آنرا با کاریان مشخص می سازد. ارتفاعات قزل آلا درشمال شرقی بلغان و جنوب روستای چغان واقع است. کوه سیاه واقع درجنوب این روستا و نزدیک دشت موش است. روستای کوچکی به نام محمود آباد که ظرف سالیان اخیرتخلیه شده و اکثر اهالی آن در بلغان ساکن شده اند، در سمت شمال بلغان قرار دارد و هم اکنون آثار کمی از خانه های آن باقی است. روستای بلغان به صورت جاده ی آسفالته با تمامی روستاهای اطراف ارتباط دارد که فواصل این روستاها از این قرار است:

(( جلال‌آباد ۱۸ کیلومتر ، لاغران ۷ کیلومتر، چغان ۱۳ کیلومتر ، احمدمحمودی ۱۴ کیلومتر ، کاریان ۷ کیلومتر، هرم ۱۵ کیلومتر و خورده دره ۲۰ کیلومتر))

بلغان خود در دامنه ی کوه و ارتفاعات قرار دارد و شیب عمومی آن از طرف جویم به طرف خرده دره است. به طوری که در شمال بلغان در سالهای پربارش منطقه ای به صورت نمکزار و دریاچه ای از آب تا ماهها باقی می ماند.

موقعیت جغرافیایی

این روستا در موقعیت جغرافیایی ۵۳:۳۶۱۱٫۰۰ «درجهٔ طول شرقی و ۲۸:۰۹۰۴٫۷۶» درجهٔ عرض شمالی قرار گرفته‌است که با ۸ روستای بزرگ و پرجمعیت و تعدادی آبادی، مزارع تابع و مستقل است که با جاده‌ی آسفالت با همهٔ آن‌ها ارتباط مستقیم دارد.

بلغان در سال ۸۰ پرجمعیت‌ترین روستای منطقه بوده‌است. ارتفاعات غرب این روستا مرز فیزیکی آن را با کاریان مشخص می‌سازد. ارتفاعات قزل آلا در شمال شرقی بلغان و جنوب روستای چغان واقع است. کوه سیاه واقع در جنوب این روستا و نزدیک دشت مشک است.

بلغان خود در دامنهٔ کوه و ارتفاعات قرار دارد و شیب عمومی آن از طرف جویم به طرف خرده دره است. به طوری که در شمال بلغان در سال‌های پربارش منطقه‌ای به صورت نمکزار و دریاچه‌ای از آب تا ماه‌ها باقی می‌ماند.

مشاهیر بلغان

  • خواجه حسینعلی دبیری بلغانی.
  • شیخ عبدالعزیز روستایی.
  • خواجه ابوطالب بلغانی
  • خواجه اشرف بلغانی
  • شیخ زین الدّین علی انصاری

پیوند به بیرون

  • سایت بلغان

منابع

  • کتاب جغرافیای عمومی بخش جویم تألیف کرامت الله تقوی

خاطرات شما از سفر به بلغان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.