مومان بالا

351

مومان بالا

مومان بالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان ایران است. مومان بالا این روستا از شمال به شهرستان قصرقند از شم...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای مومان بالا

مومان بالا

مومان بالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان ایران است.

مومان بالا این روستا از شمال به شهرستان قصرقند از شمال شرق به شهرستان نیکشهر، از جنوب به شهرستان کنارک و جنوب شرق به شهرستان‌ چابهار محدود می‌شود.[۵۱]

جمعیت

این روستا در شمال شهرستان کنارک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷۰ نفر (۴۱۷خانوار) بوده‌است.

اقلیم

این روستا جزء نواحی کوهستانی و دشت به شمار می‌رود و رشته کوه چپر، عمری و سادگر مهم‌ترین ارتفاعات آن را تشکیل می‌دهند، خصوصیات اقلیمی آن تحت تأثیر توپوگرافی این ارتفاعات از یک طرف و دریای عمان از طرف دیگر قرار دارد و جزء اقلیم بیابانی گرم شدید است. بیشترین معدل حداکثر حرارت ماهانه در ایستگاه مومان بالا ۳۴۴ درجه سانتیگراد مربوط به ۱۱ خرداد تا ۱۱ تیرماه است و کمترین معدل ماهانه ۵۸ درجه سانتیگراد از ۱۲ دی تا ۱۲ بهمن است، نزولات جوی منطقه اکثراً تحت تأثیر جریانات هوایی جنوب شرقی، جنوب غربی و تابستان‌ها نیز جریان مونسون اقیانوس هند قرار دارد. به طوری که ۱۵۲۰ درصد نزولات جوی آن هم در ماه‌های تابستان صورت می‌گیرد و متوسط بارندگی مومان بالا ۷۱۹۵ میلیمتر در سال می‌باشد و متوسط رطوبت نسبی ۴۷ درصد است.

گونه های جانوری

اکوسیستم نیمه‌کوهستانی و کوهستانی مومان بالا شرایط زیست گونه‌های مختلف جانوری را فراهم کرده‌است. خرس،(مَم بلوچی) پلنگ، بز کوهی، کفتار، گراز، گربه وحشی و انواع پرندگان در کوه‌های مومان بالا یافت می‌شود.

رودخانه ها

رودخانه مومان بالا به نامهای جورانی و کمیتی رودخانه جورانی از رشته کوهای عمری و گرگ و رودخانه کمیتی از کوهای سادگر سر چشمه میگیرند.این دو رودخانه پس از مسافت طوفانی نزدیک مومان وسط به هم میپوندند.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به مومان بالا نگارش خاطره

  • عبدالرضا رحمانی

    سه شنبه, 20 تیر 1402

    از آخرین سفری که به این روستا داشتم حدود 5 سال می‌گذرد و خاطرات زیادی از اون موقع یادم نیست ولی مردمان مهمان نواز و بسیار خون گرم داشتن و توو زمانی در این روستا بودم به خوبی از ما پذیرایی کردن که احساس کمبود و نارضایتی نداشته باشم، به گفته خود مردم قدمت این روستا 350 سال است و قبل از اون هم مغلان در اینجا ساکن بودن و هنوز هم آثار قدیمی مثل سنگ قبر ها ظروف سفالی و حتی سنگر های که ساختن قابل مشاهده هست و از اون طرف چشمه های آب گرم درختان خرما و کُنار زیادی در این روستا وجود داشت

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.