امامزاده اسماعیل (گرمسار)

272

امامزاده اسماعیل (گرمسار)

امامزاده اسماعیل (گرمسار)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گرمسار در استان سمنان ایران است. امامزاده اسماعیل در شهرستان گرمسار و حومه شهر و ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای امامزاده اسماعیل (گرمسار)

امامزاده اسماعیل (گرمسار)

امامزاده اسماعیل (گرمسار)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گرمسار در استان سمنان ایران است.

امامزاده اسماعیل در شهرستان گرمسار و حومه شهر و به فاصله حدود سه كيلومتري شمال غربي گرمسار واقع گرديده است. بنا منسوب به دوره قاجار است و متعلق به دو نفر از فرزندان موسي كاظم (ع) به نام هاي شمس الدين و اسماعيل مي باشد. مردم و اهالي منطقه به اين دو تن اعتقاد خاص دارند و همه روزه بخصوص ايام تعطيل براي زيارت به اين مكان مي روند.

كل بنا بر پايه مربع مستطيل ساخته شده است كه در قسمت شرقي آن رواق و ايواني وجود دارد كه ورودي به بقاع را ممكن مي‌سازد. اين دو بقعه كه با ديواري بين آنها فاصله افتاده است در كنار هم چسبيده به هم قرا ردارند و به صورت متصل ساخته شده اند و براي هر يك از آنها گنبدي در نظر گرفته شده است. سطح داخلي گنبدها گچكاري شده شده است. تكنيك ساخت دو گنبد مانند هم است به اين صورت كه براي تبديل پلان مربع به دايره جهت استقرار گنبد بر روي جرزها با استفاده از فيلپوش‌هايي كه درچهار كنج بكار رفته اند اين عمل انجام پذيرفته و بين اين فيلپوشها طاقي همانند طاق فيلپوشها محرابي بلند از كف مقبره تا تيزه طا ق قرار گرفته است. در هر دو بقعه پنجره هايي جهت تامين نور داخل گنبدها در نظر گرفته شده است. مصالح اصلي در ساخت بقاع از خشت و گل بوده و آجر نماي فعلي به آن اضافه شده است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به امامزاده اسماعیل (گرمسار) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.