جزن (دامغان)

515

جزن (دامغان)

جَزَن، روستایی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان دامغان در استان سمنان ایران است. این روستا در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دامغان واقع شده است. این رو...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای جزن (دامغان)

جزن (دامغان)

جَزَن، روستایی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان دامغان در استان سمنان ایران است. این روستا در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دامغان واقع شده است. این روستا در همسایگی نزدیک با روستای ابوالبق و حاجی‌آباد قرار گرفته است. شغل بیشتر سکنه آن دامداری و کشاورزی است. مهمترین محصولات درختی و باغی آن انگور و پسته می‌باشد. تپه (قلعه) جزن مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۸۱۸ نفر (در ۵۷۷ خانوار) بوده است.

تاریخچه

نقل است بعد از ورود اعراب به ایران در اواخر ساسانیان چون اعراب حرف «گ» را در زبان خود نداشته‌اند نام گز را به جز تبدیل کرده‌اند (مثل تبدیل گرگان به جرجان یا تبدیل زنگان به زنجان) و بعدها جز نیز به جزن تبدیل شده است و این روستا از دوران قبل از اسلام‌آباد بوده است.

منابع

پیوند به بیرون

  • سایت روستای جزن (گز) بایگانی‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine

خاطرات شما از سفر به جزن (دامغان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.