وامرزان

246

وامرزان

وامرزان روستایی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان دامغان استان سمنان ایران است. «وامرزان» یکی از روستاهای شهرستان دامغان است و در فاصله هشت کیلومتری شر...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای وامرزان

وامرزان

وامرزان روستایی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان دامغان استان سمنان ایران است. «وامرزان» یکی از روستاهای شهرستان دامغان است و در فاصله هشت کیلومتری شرق این شهرستان واقع شده است. این روستا با جاده اصلی تهران - مشهد سه کیلومتر فاصله دارد. «تقدیم 41 شهید گلگون کفن در دفاع مقدس» ، این روستا را یکی از افتخارات شهرستان دامغان قرار داده. وامرزان با وسعتی بیش از 30 کیلومتر مربع از شمال با روستای حاجی آباد بستجان، از جنوب با روستای برم، از شرق با روستای حسین آباد علی نقی و از قرب با مایان همسایه است. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری است . آب کشاورزی این روستا از رودهای چشمه علی که در 25 کیلومتری شمال دامغان واقع است ، تامین می گردد. این روستا شامل بخش های قلعه بالا - قلعه پایین و بخشی نوساز می باشد. در این روستا بیش از صد خانوار مشغول زندگی هستند. بقعه ای در وامرزان است به نام امامزاده ابراهیم(ع) که منسوب به یکی از برادران امام رضا(ع) می باشد. این بقعه بسیار مورد توجه و احترام اهالی روستا و زیارت کنندگان است. وامرزان پاسدار آثاری کهن و تاریخی است. از جمله ی این آثار چند آب انبار قدیمی و بنایی تاریخی به نام «گنبد علی» و تعدادی یخدان قدیمی است. روایت است که در زمان ابکیان یکی از پادشاهان هخامنشی ، صددروازه (دامغان کنونی) پایتخت ایران بود. این پادشاه 12 پسر داشت که به هر یک بخشی از زمینهای حومه پایتخت را بخشیده و نام پسرانش را بر این سرزمینها نهاده بود. روستاهایی که نامشان به (الف و نون) ختم می شود، نام پسران این پادشاه بوده که البته به مرور زمان تغییراتی در تلفظ بعضی از آنها صورت گرفته است. البته در جایی دیگر نوشته است: وامرزان دگرگون شده «وه هرمزان» است به معنی : بهترین آفریننده نیکویی ، هرمز اسم خاص و نام اهورا مزداست .نام این روستا احتمالا برگرفته از نام شاهان ساسانی می باشد .

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۸۳ نفر (در ۹۲ خانوار) بوده است.

منابع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Vamarzan». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۱ اوت ۲۰۱۷.

خاطرات شما از سفر به وامرزان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.