مزج (شاهرود)

529

مزج (شاهرود)

مزج یکی از روستاهای شهرستان شاهرود در استان سمنان ایران است. این روستا در اطراف شهر شاهرود در بخش بسطام جای دارد. جمعیت روستای مزج بر پایه نتای...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای مزج (شاهرود)

مزج (شاهرود)

مزج یکی از روستاهای شهرستان شاهرود در استان سمنان ایران است.

این روستا در اطراف شهر شاهرود در بخش بسطام جای دارد. جمعیت روستای مزج بر پایه نتایج سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۶۶۶ نفر (۲۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای مزج مردمانی شریف و با اصالت دارد و محرم های این روستا بسیار دیدنیست.

میتوان از اصالت این مردمان به قوم قومساشاره کرد.

زبان و گویش مردم این روستا بسیار شیرین و شنیدنی است. گشت و گذار در باغ های آن صفایی تکرار نشدنیست.

از جمله دیدنی های این روستا میتوان به قلعه یوز باشی و به قول محلی ها کجِ جو ، یخچال مزج و مسجد و تکیه قدیم و حسینیه تازه ساخت روستا اشاره کرد.

مراسم های شبیه خوانی و دسته های عزاداری آقا امام حسین و از مراسم های شادی عروسی های قدیمی و به اصطلاح قدیمی های روستا پروارکشون و و .


امروزه روستای مزج در اینستاگرام در حال فعالیت میباشد و میتوانید با جست و جو عبارت Mazj_shahrood به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کنید.

پ ن : امیرمهدی محبی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

موقعیت جغرافیایی

مزج در ۳۶ دقیقه و ۳۶ درجه عرض جغرافیایی و ۲۴ دقیقه و ۵۵ درجه طول جغرافیایی قرار گرفته و در حدود ۱۲۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این روستا در بین دو روستای خیج و گیلان (جیلان) قرار گرفته و مردم این خطه روستای خود را مغز می‌نامند. شغل اصلی اهالی روستا، کشاورزی و دامپروری است.


منابع

خاطرات شما از سفر به مزج (شاهرود) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.