تاش

462

تاش

روستای تاش از نظر تقسیمات کشوری جزو شهرستان شاهرود می‌باشد ولی برخلاف اقلیم کویری منطقه در اقلیم کوهستانی و ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در ناحیه البر...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای تاش

تاش

روستای تاش از نظر تقسیمات کشوری جزو شهرستان شاهرود می‌باشد ولی برخلاف اقلیم کویری منطقه در اقلیم کوهستانی و ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در ناحیه البرز شرقی واقع شده‌است.

تاریخ

به لحاظ تاریخی قدمت روستای تاش به قبل از ظهور اسلام در ایران باز می‌گردد. که البته کتب واسناد مختلف تاریخی که در آن‌ها به وضوح از تاش نامبرده شده گواهی بر این مدعاست. روستای تاش به دلیل قرارگیری در یکی از مسیرهای فرعی جاده ابریشم که از میل رادکان شروع (دلیل ساخت میل نیز به جهت راهنمایی کاروانیان بوده) و پس از طی روستای شاهکوه در نهایت با گذر از تاش به شاهرود و مسیر شاهراه خراسان وصل می‌شد. به همین دلیل در گذشته‌های دور افرادی از این مسیر گذر کرده و شرح سفر را در خاطرات خود بازگو نموده‌اند. که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سفرنامه رابینوی انگلیسی٫ سفرنامه کنت ونیوویچ و گذر ناصر الدین شاه قاجار که پس از اسکان یک روزه در منطقه و رفتن به شکار همه را در کتاب خاطرات خود آورده اشاره نمود که در همهٔ اسناد به‌طور واضح به روستای تاش و کاروانسرای تجر اشاره شده‌است. روستای تاش همیشه به عنوان یک روستای مهم به لحاظ تأثیرگذاری در منطقه خود بوده که از جمله این اقدامات می‌توان به تأسیس تلگرافخانه در تاش اشاره نمود.

محیط زیست گیاهی و جانوری

محصولات باغی تاش زردآلو، هلو، سیب، آلبالو، گردو، آلو و گلابی می‌باشد. محصولات کشاورزی این روستا شامل سیب زمینی، گندم، جو، یونجه و ... می‌شود. در منطقهٔ تاش گونه‌ای از یک درخت به نام اورس یافت می‌شود. حیواناتی نظیر پلنگ، گرگ، شغال، خرس قهوه‌ای بز کوهی، روباه، خارپشت، سمور، مار، موش، کلاغ، عقاب، لاش خور، ماهی قزل آلا، زاغ گونه‌های جانوری موجود در این منطقه را شامل می‌شود.

قله ۴۰۰۰ متری شاهوار در سمت شمال روستا واقع شده‌است. معدن بوکسیت آلومینیوم که وابسته به الومینای جاجرم می‌باشد در نزدیکی کوه شاهوار تأسیس گردیده است

جستارهای وابسته

منابع

خاطرات شما از سفر به تاش نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.