ابرسیج

292

ابرسیج

ابرسیج روستایی در دهستان خرقان بخش بسطام شهرستان شاهرود استان سمنان ایران است. این روستا به خاطر وجود درخت اورس ۲۵۰۰ ساله اش مشهور است. تاری...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ابرسیج

ابرسیج

ابرسیج روستایی در دهستان خرقان بخش بسطام شهرستان شاهرود استان سمنان ایران است. این روستا به خاطر وجود درخت اورس ۲۵۰۰ ساله اش مشهور است.

تاریخچه

نام ابرسج به دلیل وجود جنگل اورس در این ناحیه بوده‌است که از اورسی به اورسج و سپس ابرسج نامگذاری شده‌است. البته درکتاب‌های تاریخی مختلف از نام‌های متفاوت نام برده شده‌است مانند اوریج، ابرسنگ و… که نزد اهالی معروف به اِوِرسی است.

قدمت آباد شدن ابرسج را در نعل قدیم مسجد سرخان ، هفت سال بعد از بسطام نوشته بوده اند که متأسفانه نعل مسجد از بین رفت اما عبارات آن در کتب تاریخی مضبوط است در گذشته به دارالمومنین مشهور بوده‌ و مسجد سرخان از قدمت زیاد این روستا حکایت دارد طوری که به روایتی قبل از اسلام آتشکده بوده‌است.

فرهنگ و مردم

مردم این روستا بسیار مذهبی و آشنا به ارزش های اسلامی و شیعی هستند. وجود دو حسینیه بزرگ و بیش از بیست مسجد و منبرخانه نشان از علاقه و ارادت مردم به این ارزش ها است.روستای ابرسج 180 عالم وفقیه را در خود پرورش داده است و 23 شهید به کشور و اسلام تقدیم کرده است.

پیشه مردم روستا کشاورزی ، دامداری ، نمدمالی ، زنبور داری و.. است. روستای ابرسج از روستاهای عشایری است که قشر دامدار آن در مناطق سرد سال به سملقان استان خراسان شمالی کوچ میکنند.

ابرسج قطب نمدمالی استان سمنان است و محصولات آن به کشور های روسیه ، ترکمنستان و.. صادر میشود این شغل در این روستا قدمتی چند صد ساله دارد.

ورزش خاص این روستا کشتی با شال است که قوانین به خصوص خود را دارد و اهالی در مراسمات عروسی و شادی کشتی می گیرند که متأسفانه امروزه این رسم کمرنگ شده است.

بزرگان

این روستا در همه اعصار به عالم پروری شهیر بوده است.

پیر عبدالله داستانی : همنشین ابوالحسن خرقانی و هم درس ابو سعید ابوالخیر نزد قصاب آملی.

دودمان معیرالممالک که از عهد صفوی تا قاجار منصب وزارت را داشتند که بررسی همه آن ها در این مقال نمیگنجد ، بزرگان زیادی در این طایفه پا به عرصه وجود نهادند که فروغی بسطامی و رهی معیری شعرای مشهور زبان فارسی از این طایفه هستند.

میرزا هدایت الله اورسجی: عارف، فقیه و دانشمند قرن سیزدهم هجری

آیت الله حاج سید عباس موسوی شاهرودی: از فلاسفه و حکمای مطرح دوره قاجار و از شاگردان حکیم جلوه

و بسیاری دیگر که ذکر آن ها در این مقال نمیگنجد

جاذبه های گردشگری

ابرسج به دلیل قرار گرفتن در نقطه ای که دهانه ورودی به کوهساران شاهوار است از طبیعتی کوهستانی و از هوایی دل انگیز در فصول ابتدایی سال و هوایی سرد در فصول متأخر سال برخوردار است. در فصل بهار و تابستان باغات و مراتع روستا و کوه های منتهی به شاهوار زیبایی خاصی به چهره این روستا بخشیده اما جاذبه اصلی این روستا در زمستان و به هنگام یخ زدگی آبشار های هفتگانه دره روستا می باشد . روستای ابرسج بین دو دره اَوِستا و دره اِوِرسی که در هردو دره رودخانه دائمی درجریان است قرار دارد و به دلیل کوهستانی بودن این منطقه آبشار های زیادی در مسیر آب شکل گرفته که در فصول مختلف سال جاذبه های دیدنی خود را دارد.

همچنین می توان به منطقه اقبالیه ، اورس 2500ساله ، زیارتگاه عارف نامی پیر عبدالله داستانی همنشین شیخ ابوالحسن خرقانی و مسجد سرخان که از قدیمی ترین ابنیه و مساجد منطقه است و مناطق بسیار دیگر اشاره کرد.

محصولات

معروف ترین محصولات ابرسج ؛ عسل ، نمد و گردوی آن است. اما می توان به همه فرآورده های لبنی و خشکبار و همچنین میوه زردآلو ، سیب ، گیلاس و... اشاره کرد.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۰۰۴ نفر (۳۵۱خانوار) بوده‌است.

منابع

  • مطلع الشمس، اعتمادالسلطنه صفحه ۶۶

خاطرات شما از سفر به ابرسیج نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.