سیدنور

478

سیدنور

سیدنور، روستایی از توابع بخش چغامیش شهرستان دزفول در استان خوزستان ایران است. روستای سیدنور از توابع دهستان خیبر، بخش چغامیش شهرستان دزفول و اس...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سیدنور

سیدنور

سیدنور، روستایی از توابع بخش چغامیش شهرستان دزفول در استان خوزستان ایران است.

روستای سیدنور از توابع دهستان خیبر، بخش چغامیش شهرستان دزفول و استان خوزستان می باشد که در فاصله 13 کیلومتری مرکز بخش و در طول جغرافیای"48درجه و ´30 درجه و ´30 دقیقه عرض جغرافیایی و "32 درجه ´8 دقیقه نسب به نصف النهار و در ارتفاع متوسط 53 متری از سطح آبهای آزاد (دریا) قرارگرفته است ازسمت غرب بوسیلۀ رودخانۀ عجیرب و نقاط دیگر بواسطۀ اراضی زراعی محدود گردیده است.

وجه تسمیه روستای سیدنور :

مرحوم " سید نور " از سادات آل تفاخ(بیت سیداحمدآل تفاخ) واز نوادگان امام موسی کاظم (ع)(طبق شجره نامه مکتوب موجود) می باشند که وی فردی  صاحب کرامات و فضایل ، متدین ، پرهیزکار ومخلص بوده اند که تمام عمر خود را صرف اعتلای دین ودر خدمت خلق خدا طی کرده اند وچه بسا که با داشتن آن روح عظیم وکرامات هنوز هم بس از گذ شت سا لیان زیاد از وفات ایشان هنوز هم مردم جهت رفع مشکلات و طلب حوائج ایشان را شفیع خود نزد خداوند متعال قرار می دهند وخداوند نیز حوائج ودعاهایشان را به برکت این سید جلیل القدر مستجاب نموده است .

قابلیت اراضی:

قابلیت اراضی در واقع تعیین ارزش اراضی از نظر کشاورزی و آبیاری می باشند به طور کلی تیپ اراضی واقع در محدودۀ روستای سیدنور از نوع جلگه ای رسوبی سنگریزه دار می باشند و از نظر اراضی کیفی دارای کیفیت بسیار بالا برای فعالیتهای کشاورزی می باشد و همچنین وجود منابع آبی سطح الاراضی دائمی دو رودخانۀ عجیرب و دز قابلیتهای این اراضی را برای هرگونه فعالیت کشاورزی شایسته کرده است. اراضی این شهرک در حدود ۴۵۰ هکتار دارای قابلیت کشاورزی هستند که در استان به اراضی چهار کشته معروف هستندو جزء بهترین ومرغوبترین اراضی خوزستان می باشند.

منابع آب کشاورزی:

آب مورد نیاز بخش کشاورزی روستای سیدنور از طریق انباشته شدن آب چشمه ها و آب زهکشی شدۀ زمین های کشاورزی بالای سد عجیرب (رودخانه عجیرب) و تحت نظر شرکت کشاورزی جنوب تأمین می شود که مالک سد و تاسیسات سد انحرافی عجیرب میباشند که آب زمین های کشاورزی منطقه در حدود ۶۵۰۰ هکتار را تامین میکند که قدیمی ترین شبکه خصوصی آبیاری کشور ایران میباشد که هنوز در حال خدمات رسانی به کشاورزان میباشد.

زراعت (کشاورزی):

با توجه به موقعیت روستای سید نور و قرار گرفتن دو ناحیه مساعد برای کشاورزی و وجود آب کافی و فراوان و زمین مناسب بیشتر فعالیتهای مردم روستا به بخش کشاورزی اختصاص یافته است به طوری که 95 درصد از اشتغال در روستا به بخش کشاورزی اختصاص یافته است. زمینهای کشاورزی روستا ۴۵۰ هکتار می باشد که به کشت محصولاتی همچون گندم، ذرت، جو، برنج، صیفی جات و حبوبات پرداخته می شود. محصولات زراعی که به طور آبی کشت می شوند ۱۰۰ درصد سهم کشاورزی را دربرگرفته است

منابع آب کشاورزی:

آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرک سیدنور از طریق انباشته شدن آب چشمه ها و آب زهکشی شدۀ زمین های کشاورزی بالای سد عجیرب (رودخانه عجیرب) و تحت نظر شرکت کشاورزی جنوب تأمین می شود.

جمعیت

این روستا در دهستان خیبر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۳۴۲ نفر (۲۷۹خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به سیدنور نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.