کهرلا

355

کهرلا

کهرلا، روستایی از توابع بخش دهدز شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است. از بزرگان ایل خدابخشی می توان به خان ملا عبدالرحیم خدابخشی اشاره نمود...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کهرلا

کهرلا

کهرلا، روستایی از توابع بخش دهدز شهرستان ایذه در استان خوزستان ایران است.

از بزرگان ایل خدابخشی می توان به خان ملا عبدالرحیم خدابخشی اشاره نمود .

جمعیت

این روستا در دهستان دهدز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۵نفر (۵۲خانوار) بوده‌است.

منابع

روستای کهرلا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای بخش دهدز و از توابع شهرستان ایذه و استان خوزستان می‌باشد که بر اساس امارگیری سال 90 بالغ بر 120 خانوار در ان زندگی می‌کنند که شغل اکثر آن‌ها دامداری و کشاورزی می‌باشد که متأسفانه با اب‌گیری سد کارون 3 کلیه زمین‌های حاصلخیز آن‌ها به زیر آب رفته و تنها قسمتی از زمین‌های ناهموار ان باقی مانده‌است که انچنان سودی برای مردم ان روستا ندارد .

مردم این روستا از تیره خدابخشی از ایل اورک و قوم بزرگ و جلیل بختیاری می‌باشند که به زبان شیرین و محلی بختیاری سخن می گویند .

مردم منطقه این طایفه را به نام تاج بخش نیز می شناسند و به عنوان اسوه بخشش نیز معروف هستند چون در زمان حکومت کریم خان زند تاج وتخت خانی که متعلق به خدابخش بزرگ در بخش دزپارت بوده‌است را به خواهر زاده خود بخشیده است .

بیشتر مردم این روستا برای گذراندن زندگی خود به شهرها و استانهای همجوار نقل مکان کرده‌اند و در استانهای خوزستان ، اصفهان ، چهار محال ، بوشهر و دیگر استانها زندگی می‌کنند که می‌توان آن‌ها را بالغ بر 1700 نفر تخمین زد .

متأسفانه با آب‌گیری سد کارون 3 قول و وعده‌های بسیاری به مردم این روستا داده شد که هیچ‌کدام از آن‌ها انجام نگرفته‌است مانند پروژه روکش آسفالت جاده این روستا که جاده اصلی چندین روستای دیگر نیز محسوب می‌شود از جمله این روستاها نیز می‌توان دره جهود ، گرمت ، درخسی ، کل خاجه ، ده مورد ، مرغا ، احمد اباد و ... نام برد.

لازم بذکر است که مردم روستا برای رفت‌وآمد خود از روستا به شهر به دلیل نامناسب بودن راه ارتباطی زمینی از راه آبی و با استفاده از قایق و بارج‌های یدک کش امورات خود را می گذرانند

خاطرات شما از سفر به کهرلا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.