سردق

473

سردق

سردق، روستایی از توابع بخش یونسی شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی ایران است. سردق از شمال غربی به کویر و جعفرآ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سردق

سردق

سردق، روستایی از توابع بخش یونسی شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی ایران است.

سردق از شمال غربی به کویر و جعفرآباد و شمال شرقی به جنگل سردق و مرندیز و از جنوب به فخرآباد منتهی می‌شود.

طبیعت

آب و هوای سردق مانند اکثر روستا ها جنوب خراسان گرم و خشک می باشد. محصول اصلی کشاورزی این دهستان پسته می باشد این دهستان دارای جنگل بزرگ تاغ می باشد که شامل پوشش جانوری متنوع از جمله خزندگانی مانند مار و حیواناتی مثل خرگوش و روباه و گرگ ها و پرندگانی مانند عقاب و شاهین می باشد این جنگل تاغ از شمال سردق را پوشانده است و علاوه بر زیبایی باعث کاهش بسیار زیاد گردو خاک شده است .

کویر نمک

در غرب سردق کویر نمک خود نمایی می کند که دارای جاذبه ها توریستی جذابی می باشد در واقع این کویر در ایام عید تا ابتدایی تابستان دریاچه موقت تبدیل می شود که در نوع خود بسیار جذاب و دیدنی می باشد. که دومین پلایا از یازده پلایای ایران است این کویر نمک در محدوده شهرستان بجستان قرار دارد و همهٔ رودخانه‌های این منطقه از جمله کال شور تربت حیدریه، کال نمک بشرویه و کال شش‌تراز به این کویر منتهی می‌شوند. این کویر به‌صورت دریاچه فصلی می‌باشد که در بعضی سال‌ها بسیار پرآب می‌شود. چه در حالت خشک و نمکی و چه دریاچه‌ای بودن این پلایه مقصد گردشگران زیادی می‌باشد. از کویر نمک بجستان سالانه مقدار زیادی نمک خوراکی برداشت می‌شود که دارای خلوص بالایی نیز هست. ارتفاع پست‌ترین نقطه این دریاچه از سطح آبهای آزاد ۷۶۹ متر می‌باشد و وسعتی بیش از ۸ هزار هکتار دارد.

جمعیت

این روستا مرکز دهستان سردق بوده و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن تقریباً ۱۶۵۰نفر بوده‌است.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

خاطرات شما از سفر به سردق نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.