بیمرغ

314

بیمرغ

در شهرستان گناباد که در ۲۵ کیلومتری شمال شرق مرکز آن شهرستان واقع است. بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن تقریباً ۹۷۳ نفر است. برخی از مورخین آنرا بویمرغ نوشته...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای بیمرغ

بیمرغ

در شهرستان گناباد که در ۲۵ کیلومتری شمال شرق مرکز آن شهرستان واقع است. بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن تقریباً ۹۷۳ نفر است. برخی از مورخین آنرا بویمرغ نوشته‌اند. در این روستا زیارتگاهی هست که احتمالاً مدفن یکی از پسران موسی بن جعفرموسی بن جعفر می‌باشد.تاریخ ساخته شدن این بنا معلوم نیست، ولی سنگ قبری در آنجا موجود است که سال ۱۰۵۳ را نشان می‌دهد و بیانگر این مطلب است که مقارن حکومت صفویه در آنجا بنایی وجود داشته‌است. دو تن از بزرگان آن دیار قطب الدین میرحاج عارف شاعر عصر تیموری و محمد قاسم میرزا (قاسمی بیمرغی گنابادی) در قرن دهم می‌باشند.

یکی از ویژه گیهای این روستا، آزادی نسبی بود که در روزهای نخست بهار به خانمها داده می‌شد . و آنها می‌توانستند در دشت و صحرا به رقص و پایکوبی بپردازند

این روستا پس از زلزله کاخک، وخطر تخریب بدلیل فرسودگی، همچنین قرار داشتن در مسیر سیلاب در محل جدیدی به فاصله یک کیلومتر تجدید بنا شدکه مردم محلی آن را (نوسازی) می نامند؛همچنین به روستای تخریب شده دی کهنه (گویش محلی ) می گویند.

اینستاگرام روستا: لینک

پیوند به بیرون

  • عکس هوایی بیمرغ
  • پایگاه اطلاع رسانی دهستان بیمرغ

منابع

خاطرات شما از سفر به بیمرغ نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.