نوروزآباد (سرخس)

322

نوروزآباد (سرخس)

نوروز آباد، روستای قدیمی از شهرستان سرخس است که در بخش مرکزی شهرستان سرخس، استان خراسان رضوی و جنوب شهر سرخس و در غرب حاشیه رودخانه تجن واقع شده‌است. ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نوروزآباد (سرخس)

نوروزآباد (سرخس)

نوروز آباد، روستای قدیمی از شهرستان سرخس است که در بخش مرکزی شهرستان سرخس، استان خراسان رضوی و جنوب شهر سرخس و در غرب حاشیه رودخانه تجن واقع شده‌است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۵۰ خانوار و ۲۳۵ نفر است.

موقعیت

این روستا در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر سرخس و در کنار رودخانه تجن و مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۳۷۰ متر و آب و هوای آن معتدل و خشک و درتپه ماهورها واقع شده‌است.

تاریخچه

نوروزآباد با توجه به نزدیکی با رودخانه، چندین بار توسط سیلاب تخریب شده و مجدد بنیاد شده‌است. جمعیت این روستا را سیستانی‌ها و بلوچ‌ها تشکیل داده‌اند. شغل ساکنین این روستا دامداری و کشاورزی می‌باشد.

بلوک ویل درباره نوروز آباد سال ۱۲۷۶ هجری قمری چنین می‌نویسد: «از شوریجه از راه کوهستان به جانب نوروز آباد روان شدم. نوروز آباد قلعه‌ای بود با ساکنانی در حدود ۲۰۰ نفر که داخل مدخل دشت سرخس، در ساحل چپ رودخانه تجن واقع شده‌است.»

منابع

  • دکتر عباس سعیدی (۱۳۵۴)، سرخس دیروز و امروز، ناشر توس
  • کتاب گیتاشناسی ایران جلد سوم- عباس جعفری – چاپ ۱۳۸۴

خاطرات شما از سفر به نوروزآباد (سرخس) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.