گنبدلی (سرخس)

602

گنبدلی (سرخس)

گنبدلی، از روستاهایی بخش مرکزی شهرستان سرخس، استان خراسان رضوی است که در جنوب غربی شهرسرخس و حاشیه جاده مشهد- سرخس و تقاطع جاده پالایشگاه گاز شهید ها...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای گنبدلی (سرخس)

گنبدلی (سرخس)

گنبدلی، از روستاهایی بخش مرکزی شهرستان سرخس، استان خراسان رضوی است که در جنوب غربی شهرسرخس و حاشیه جاده مشهد- سرخس و تقاطع جاده پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد (خانگیران) واقع شده‌است.

موقعیت

این روستا مرکز دهستان خانگیران در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر سرخس قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۴۲۰ متر و آب و هوای آن معتدل و خشک و درتپه ماهورها و مسیر جاده سرخس-مشهد واقع شده‌است. این روستا توسط طایفه علی‌میرزایی در سرخس بنا شد و بعد ها دیگر طایفه های سرخس مانند عرب ها به این روستا مهاجرت کردند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت آن ۱٬۸۹۳ نفر (۴۹۳ خانوار) است.

اقتصاد

اراضی مرغوب اطراف گنبدلی مکان مناسب برای چرای دام‌ها می‌باشد شغل مردم این روستا دامداری و کشاورزی گندم و جو به صورت دیم می‌باشد.

ترکیب جمعیتی و قومی

بخشی از ساکنین گنبدلی را علیمیرزایی های سرخس که از تام علیمیرزائی ها کوچ کرده بودند ، بخشی اعراب مهاجر قوش خزاعی و مابقی از بلوچ‌های رسولخانی (شیعه) تشکیل داده اند. خزاعی‌ها عرب زبان و بلوچ‌ها و علیمیرزائی ها ضمن حفظ اصالت و زبان خویش، به عربی نیز تکلم می‌نمایند.

منابع

  • دکتر عباس سعیدی (۱۳۵۴)، سرخس دیروز و امروز، ناشر توس
  • «پایگاه جستجوی نامهای جغرافیایی». دریافت‌شده در ۲۰۱۵–۰۸-۱۰.
  • کتاب گیتاشناسی ایران جلد سوم- عباس جعفری – چاپ ۱۳۸۴

خاطرات شما از سفر به گنبدلی (سرخس) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.