کلاته الله‌نظر

251

کلاته الله‌نظر

الله نظر، از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی است. این روستا در دهستان خانگیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کلاته الله‌نظر

کلاته الله‌نظر

الله نظر، از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی است. این روستا در دهستان خانگیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۰۷۱نفر (۲۸۷ خانوار) بوده‌است.

این روستا در ۳۴ کیلومتری جنوب غربی شهر سرخس و در حاشیه جاده سرخس - مشهد و ۵/۳ کیلومتری شمال غربی روستای گنبدلی وجنوب شرقی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، در تپه ماهورها قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۴۵۰ متر و آب و هوای آن معتدل و خشک کوهستانی است.

ساکنین اصلی الله نظر را طایفه علیمیرزایی که علاوه بر کار در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژادخانگیران سرخس ، شرکت نفت مرکزی خانگیران به صورت رسمی وپیمانکاری سابقه شبانی در دامداری نیز دارند را تشکیل می‌دهند. علیمیرزایی‌ها مردمانی هستند که از زاوه یا همان تربت حیدریه امروزی و در زمان رضاشاه به سرخس کوچ کرده‌اند.این طایفه فارس زبانند و گویش خاصی دارند. این طایفه به جز، الله نظر در اسلام قلعه ، چشمه شور و نوبنیاد نیز ساکن هستند.

منابع

  • دکتر عباس سعیدی (۱۳۵۴)، سرخس دیروز و امروز، ناشر توس
  • کتاب گیتاشناسی ایران جلد سوم- عباس جعفری – چاپ ۱۳۸۴

خاطرات شما از سفر به کلاته الله‌نظر نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.