عباس‌آباد (سرخس)

332

عباس‌آباد (سرخس)

عباس‌آباد، از روستاهای شهرستان سرخس بوده است و در فاصله ۵۰۰ متری شمال شهر سرخس و تقریباً چسبیده به این شهر قرارداشت. این روستا در بین روستای تپه میراح...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای عباس‌آباد (سرخس)

عباس‌آباد (سرخس)

عباس‌آباد، از روستاهای شهرستان سرخس بوده است و در فاصله ۵۰۰ متری شمال شهر سرخس و تقریباً چسبیده به این شهر قرارداشت. این روستا در بین روستای تپه میراحمد و شهر سرخس قرار داشت. با توجه به نزدیک بودن این روستا به شهر دارای تنوع جمعیتی و قومیتی زیادی است. عمده مردم قدیمی عباس‌آباد، عربهای عربخانه بیرجند و عربهای قاینات هستند.

ساکنین این روستا را مهاجرین روستاهای دورتر و همچنین شهرهای دیگر تشکیل می‌دادند. تعداد اندکی از ساکنین این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول بودند. پس از انقلاب اسلامی، به دلیل نزدیکی روستا به شهر با شهر ادغام گردید و یکی از محله‌های شهر سرخس می‌باشد. عربهایی که در منطقه قدیمی شهر سرخس ساکن بودند، زمینهای کشاورزیشان در منطقه عباس‌آباد کنونی بود. و اولین فردی که در زمین خود اقدام به ساخت خانه کرد عباس صالح در بین سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۵ هجری شمسی بود و به عباس‌آباد معروف گردید. پس از انقلاب، کارخانه رب چین چین در این محله به بهره‌برداری رسید و عباس‌آباد به منطقه صنعتی تبدیل گردید. و اکنون به دلیل شهر شدن عباس‌آباد محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری و ساخت دانشگاه و کارخانه جات می‌باشد. به دلیل مهاجرت بی‌رویه به عباس‌آباد، فضای بین عباس‌آباد و روستای تپه میر احمد ساخته شده و روستای تپه میراحمد عملاً به شهر سرخس نزدیک شده است. و رفته رفته ادارات دولتی نیز در این محله احداث می‌شود. همچنین یکی از آثار تاریخی این محله، مقبره شیخ لقمان سرخسی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی و کار و ساخت مجموعه اقامتی، محله عباس‌آباد به یک قطب گردشگری تبدیل شود.

منابع

  • دکتر عباس سعیدی (۱۳۵۴)، سرخس دیروز و امروز، ناشر توس

خاطرات شما از سفر به عباس‌آباد (سرخس) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.