نای (کاشمر)

535

نای (کاشمر)

نای نام روستایی تاریخی از توابع بخش فرح‌دشت شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی است. این روستا در دهستان قلعه بالا قرار دارد و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵،...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نای (کاشمر)

نای (کاشمر)

نای نام روستایی تاریخی از توابع بخش فرح‌دشت شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی است. این روستا در دهستان قلعه بالا قرار دارد و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۷۰۸ نفر (۲۵۴ خانوار) بوده‌است. این روستا دارای تمدنی ۵ هزار ساله‌است و تپه‌ای باستانی بنام نای‌تپه مربوط به هزار سوم پیش از میلاد نشان از شهری باشکوه در زمان خود دارد.

دلیل به کاربردن نام نای برای این روستا وجود نی‌های بسیار زیاد و نیستانی در گذشته بوده‌است.

از مشاهیری که در آثار خود از این روستا نام برده‌اند، می‌توان به مسعود سعد سلمان شاعری که سه سال را در قلعه نای گذرانده‌است که در اشعار خود بارها از این منطقه نام برده‌است. هرچند اغلب بر این باورند که زندان نای که مسعود سعد سلمان از آن نام برده‌است در کشور افغانستان است اما بقایای بجا مانده از زندان در منطقه‌ای به نام قلعه نای خود گویای این است که زندان نای همان مسعود سعد سلمان است.

پانویس

خاطرات شما از سفر به نای (کاشمر) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.