کسرینه

529

کسرینه

کسرینه نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی است. این روستا در دهستان پایین ولایت قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کسرینه

کسرینه


کسرینه نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی است. این روستا در دهستان پایین ولایت قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲٬۱۰۵ نفر (۶۸۵خانوار) است.

اسم این روستا ترکیبی از کَسری+نَه است به معنای اینکه کسر و کمبودی ندارد. نام پیشین این روستا در زبان محلی «دشانو» بوده که مخفف «دست شاهان» می‌باشد.

جاذبه‌های طبیعی

کسرینه از نظر طبیعی از یک سو سر بر دامان کوه و از سوی دیگر پای در دشت دارد. امتزاج این دو باعث ایجاد جاذبه‌های طبیعی با صفای شده‌است. کلاته‌های سه‌گانه آبادی موسوم به کلاته؛ «نادر»، «یادگار» و «بهمنی» تفرجگاه‌های دیدنی برای اهالی و روستاهای اطراف و شهر کاشمر است. در بعض مناطق آبادی شاهد پدیده ویلاسازی توسط متمولین شهرستان هستیم. بزرگ‌ترین سایت باستانی شهرستان یعنی سایت آتشگاه با آثاری از ادوار مختلف تاریخ در جوار روستا و در مسیر کسرینه به سرحوضک قرار گرفته‌است. این مجموعه کم‌نظیر در کنار کلاته‌ها، چشمه سارها و کوه های؛ دهانه امینی، بهمنی، یادگار، چینگ کلاغ، بغل گیر، باغ بالا، زُواُسته مندلی، لینگ آباد، سنگ ورپا و… می‌توانند به عنوان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بهانه‌ای برای ایجاد صنعت گردشگری در این روستا باشند.

منابع

خاطرات شما از سفر به کسرینه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.