نعیم‌آباد (فضل)

245

نعیم‌آباد (فضل)

نعیم‌آباد (فضل)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است. موقعیت جغرافیایی: واقع در استان خراسان رضوی شهرستان ن...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نعیم‌آباد (فضل)

نعیم‌آباد (فضل)

نعیم‌آباد (فضل)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است. موقعیت جغرافیایی:

واقع در استان خراسان رضوی شهرستان نیشابور بخش مرکزی دهستان فضل به مختصات جغرافیایی ۳۶ درجه ۹ دقیقه ۵ ثانیه شمالی و ۵۸ درجه ۵۶ دقیقه ۴۴ ثانیه شرقی قرار گرفته است.ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد ۱۲۱۳ متر می باشد.

۱۰ نعیم آباد در اقصی نقاط کشور وجود دارد. دو مورد در استان خراسان رضوی، یک مورد استان فارس، ۱ مورد استان سمنان ، ۱ مورداستان یزد، ۳ مورد استان کرمان، یک مورد استان سیستان و بلوچستان و یک مورد در استان مازندران. راه های مواصلاتی: از سمت نیشابور- بلوار آزادگان پمپ گاز, جاده فیلخانه, بعد از طی مسافت نه و نیم کیلومتر . از سمت مشهد- سه راهی قدمگاه جاده اسحاق آباد، سه راهی نیشابور، پس از طی مسافت ۱۱ کیلومتر. نامگذاری: در لغت نامه دهخدا موقعیت نعیم آباد و مشخصات عمومی آن ذکر شده است. همچنین در فرهنگ معین به دو واژه نعیم و آباد پرداخته شده است . به دلیل جدید بودن آبادی آن را قلعه نو نامیدند. جغرافیای انسانی: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ توسط مرکز آمار ایران تعداد ۱۰۴ خانوار و ۳۵۲ نفر که نیمی از آن ها زن و نیم دیگر مرد می باشد. مدارج تحصیلی: ۲ نفر دکتری، ۳ نفر فوق لیسانس، ۲۰ نفر لیسانس، ۳ نفر حوزوی، ۱۸ نفر فوق دیپلم، ۵۰ نفر دیپلم، ۱۰۰ نفر سیکل، ۱۵۰ تصدیق، ۱۰۰ نفر نهضت و مکتب و در نهایت ۲۰ بی سواد می باشند. زبان آنها پارسی اوستایی پهلوی با لهجه نیشابوری می باشد. فامیلها: اکبری، ایروانی، بوژمهرانی، بیات، بیاضی، بنصری، خاکزاد، خلیلان،دانشطلب، دروگر، راشدان، زکی، سبابه،سهیلی فر،صالحان ،صفایی زاده، فاضلان،فروغی پور،کاریزی، مراغه، منتظران،ناصری، وسطی، هنرور. فامیلهای باشیان، رکنی و عسکران در روستا ساکن نمی باشند. در سال ۱۳۱۲ فامیل گذاری بر اساس سنخیت آبا و اجدادی برای افراد انتخاب شده است. معنی و مفهوم هر فامیل در لغت نامه دهخدا و فرهنگ عمید و معین آمده است. زبان آنها پارسی اوستایی پهلوی با لهجه نیشابوری می باشد.

جمعیت

این روستا در دهستان فضل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایرانسال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰۴ خانوار معادل ۳۵۲ نفر که نیمی از آنرا زنان و نیم دیگر را مردان تشکیل می دهند.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

مطالعات مختلف زمین شناسی، آب و هوا و اقلیم ، نقشه های مختلف ترسیمی، جغرافیای انسانی در سایتهای مختلف.

منابع

کتاب نعیم آباد- نویسندگان: دکتر محمد حسین بیاضی، مهندس محمد حسن بیاضی و احمد بیاضی لینک کتاب نعیم آباد: https://drive.google.com/open?id=1-7Yfgg3AgADRMJfzNlnalCsRceZC3OTv

خاطرات شما از سفر به نعیم‌آباد (فضل) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.