بیدخان

395

بیدخان

بیدخان، به زبان محلی بای خون ( Bay-Khoon ) روستایی از توابع بخش سرولایت شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است.زبان مردم بیدخان ترکی ست...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای بیدخان

بیدخان

بیدخان، به زبان محلی بای خون ( Bay-Khoon ) روستایی از توابع بخش سرولایت شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است.زبان مردم بیدخان ترکی ست و بیشتر ساکنان آن به پرورش دام مشغول هستند.

پیشه مردم

پیشه ی اصلی مردم بیدخان دام پروری و کشاورزی ست . این روز ها دام های گوسفند ، بز ، گاو در هر خانه ای روستا یافت می شود.مردم روستا علاوه بر دامداری و کشت ، باغداری هم می کنند.بیشتر مساحت روستا را باغ های زرد آلو ، سیب ، آلو ، گردو ، گیلاس پوشش داده است.

در روزهای آغازین فصل پاییز مردم روستا به نساق (Nasagh) کردن می پردازند. نساق در چم کشت پاییزه به کار می رود. نساق کردن با آب کاریز روستا صورت می گیرد.در سالهای بسیار دور به دلیل نداشتن دسترسی به لوله ی انتقال آب ، گذر دادن آب کاریز از تقاطع با مسیل سیل (کال) با مشکل مواجه می شد زیرا در فصل هایی که بارش باران موجب جاری شدن سیلاب می شد و سیلاب باعث تخریب جوی های آب کاریز می گشت ؛اهالی روستا نمی توانستند آب کاریز را به زمین های خود ببرند، برای همین با شگردی بسیار هوشمندانه و برگرفته از الگوی گلوی شتر (به شکل U ) توانستند آب را با کندن تونل از زیر مسیل رود به آن طرف روستا ببرند. اصلاح گلوی شتر نام محلی ست که پیش تر ها در زیر زمین آنجا تونلی به شکل گلوی شتر کنده شده بود و دیگر مردم برای همیشه از بیم تخریب سیلاب آسوده شده بودند.

جمعیت

این روستا در دهستان سرولایت قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۱ نفر (۱۰۵خانوار) بوده‌است.

بر پایه ی آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 ، جمعیت روستای بیدخان 353 تن (121 خانوار) بوده است.

غذای محلی

از خوراک های محلی بیدخان می توان از قَلیَلی آش (Ghalyali Ash)، قَیسوا (Ghaysowa) ، کَچین (Kachin) ، نام برد. این سه غذا از خوراک های بسیار قدیمی روستا هستند که این روز ها کمتر در خانه ها به چشم می خورند.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

خاطرات شما از سفر به بیدخان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.