دوحصاران

280

دوحصاران

روستای دوحصاران در استان خراسان جنوبی و در بخش مرکزی شهرستان سرایان قرار دارد. این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای خراسان جنوبی است. در فرهنگ ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دوحصاران

دوحصاران

روستای دوحصاران در استان خراسان جنوبی و در بخش مرکزی شهرستان سرایان قرار دارد. این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای خراسان جنوبی است.

در فرهنگ دهخدا چنین آمده است: دوحصاران.[ دُ ح ِ ] (اِخ) دهی است از دهستان سه قلعهٔ بخش حومهٔ شهرستان فردوس. در ۸۰ هزارگزی جنوب خاوری فردوس سر راه شوسهٔ عمومی معدن به فردوس. دارای ۴۱۳ سکنه. آب آن از قنات است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۹).

در اولین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمهوری اسلامی ایران که در سال 1300 هجری شمسی انجام شده است روستای تاریخی دوحصاران دارای 410نفر جمعیت بوده است ومزرعه پایگریت باجریت نیز 64 نفر جمعیت ساکن داشته است . در همان سرشماری سال 1300 روستای بغداده 472 نفر جمعیت داشته است . که مشخص است دوحصاران از موقعیت و ابادانی بهتری برخوردار بوده است

در حال حاضر این روستا حدود 1000نفر جمعیت دارد وسومین روستای پرجمعیت شهرستان سرایان می باشد . و از نظر تقسیمات کشوری در بخش آیسک شهرستان سرایان قرار دارد.
این روستا یکی از روستاهای باستانی ایران است ولی جز کاوش‌های غیر مجاز که بدلیل جستجوی گنج انجام شده کاوش‌های رسمی صورت نگرفته است.

موقعیت

دوحصاران در فاصله حدودا ٣٠ کیلومتری جنوب شرقی شهر فردوس قرار دارد و مردمش به گویش کتابی صحبت می کنند و در کل لهجه خاصی ندارند .

وجه تسمیه

این روستا در قدیم دارای دو دیوار و حصار بلند در سمت شرق و غرب، یک قلعه در سمت جنوبی قرار داشته است. نامش دوحصار و به مرور زمان به دوحصاران تغییر یافته است.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۸۹۰ نفر (در ۲۷۴ خانوار) بوده است.

جمعیت روستای دوحصاران بر اساس سرشماری سال 1395 شمسی 963 نفر می باشد.

آثار تاریخی

روستای دوحصاران دارای بناهای بسیار قدیمی از جمله

  • آب‌انبار دو حصاران
  • مسجد دوحصاران
  • مسجد باصفا
  • قلعه دوحصاران
  • حمام دوحصاران

که از این آثار دو اثر در فهرست آثار ملی ایران کشور به ثبت رسیده است.

مراسم

جشن معنوی سده دوحصاران «در گویش محل شادشادی بادبادی» در اریخ 1391/11/4 با شماره 808 در فهرست آثار ناملموس معنوی کشور به نام این روستا به ثبت رسیده است ..

منابع

خاطرات شما از سفر به دوحصاران نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.