کارخانه قند هفشجان (چهارمحال)

921

کارخانه قند هفشجان (چهارمحال)

کارخانه قند هفشجان (چهارمحال)، شهرک صنعتی در مجاورت هفشجان از استان چهارمحال و بختیاری است. این واحد صنعتی در روز اول جنگ ایران و عراق در ۳۱شهریور ۱۳۵...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کارخانه قند هفشجان (چهارمحال)

کارخانه قند هفشجان (چهارمحال)

کارخانه قند هفشجان (چهارمحال)، شهرک صنعتی در مجاورت هفشجان از استان چهارمحال و بختیاری است. این واحد صنعتی در روز اول جنگ ایران و عراق در ۳۱شهریور ۱۳۵۹در ساعت 14:30 مورد حمله و بمباران هواپیماهای عراقی قرار گرفت که توسط رادیو بی‌بی‌سی نیز تأیید شده‌است.

جمعیت

این شهرک در مجاورت دهستان طاقانک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۶۶ نفر (۶۷ خانوار) بوده‌است.

کارخانه قند

کارخانه قند هفشجان اولین واحد صنعتی استان چهارمحال و بختیاری و تنها واحد صنعتی استان تا پایان دودمان پهلوی است. عملیات اجرایی و احداث ابنیه کارخانه با ظرفیت اسمی روزانه ۱٬۰۰۰ تن مصرف چغندر قند ، در سال ۱۳۴۸ خورشیدی در زمین‌های ورودی شهر هفشجان با مساحت ۸۸ هکتار و با مشارکت کارشناسان کشور بلژیک (شرکت U.C.M.A.S) آغاز و در سال ۱۳۵۰ با نام کارخانه قند و شکر کوروش بزرگ به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به استناد مصوبه مجمع عمومی، نام آن به شرکت فراورده‌های غذایی و قند چهار محال تغییر یافت و تا پایان سال ۱۳۷۳ در مالکیت سازمان صنایع ملی ایران بود. در سال ۱۳۷۴ شرکت، همراه دارایی‌های آن توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خریداری گردید. در حال حاضر این مجموعه، مشغول به تولید محصول شکر است و منطقه‌ای مسکونی با جمعیتی در حدود ۳۰۰ نفر در اطرافش اسکان یافته‌است. ودرسال ۱۳۹۳ مالکیت کارخانه به بخش خصوصی واگذار گردید.

جستارهای وابسته

  • کارخانه قند
  • فهرست روستاهای شهرستان شهرکرد
  • فهرست روستاهای ایران

منابع

خاطرات شما از سفر به کارخانه قند هفشجان (چهارمحال) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.