کران (فارسان)

373

کران (فارسان)

کُران، روستایی از توابع بخش جونقان شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری ایران است. جمعیت این روستا در دهستان میزدج سفلی قرار ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کران (فارسان)

کران (فارسان)

کُران، روستایی از توابع بخش جونقان شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان میزدج سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۴۹ نفر (۱۱۹۳خانوار) بوده‌است.

وجه تسمیه نام روستا

کران در لغت به معنی چمنزار سرسبز و محل پرورش اسب است که علت نامگذاری چمنزار بودن بخش وسیعی از ارضی روستا، بعلت بالا بودن سطح آب و وجود چشمه‌های متعدد، در گذشته‌است.

تولیدات کشاورزی

عمده سطح زیر کشت زمین‌های زراعی این روستا به زراعت چوب اختصاص دارد. در گذشته محصولات این روستا شامل برنج و عدس بوده ، این روستا در سال‌های گذشته دارای دامپروری پررونقی بوده است

طولانی ترین روستای ایران

"کران" ؛ طولانی‌ترین روستای کشور به خاطر توسعه در کنار جاده می باشد.

کران یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری در شهرستان فارسان است که خانه‌های روستایی در این روستا دریک خط ممتد ساخته شده‌است و موجب شده که روستا شکل و ساختار خاصی پیدا کند و در عین حال به عنوان طولانی‌ترین روستای کشور شناخته شود.خانه‌های مسکونی در این روستا در یک خط ممتد(بیش از هفت کیلومتر) ساخته شده‌است و موجب شده‌است این روستا شکل و مورفولوژی خاصی پیدا کند. اهالی روستای کران دارای لهجه و گویش بختیاری هستند و شغل مردم روستای کران بیشتر در بخش کشاورزی است. ساختار مسکونی روستا ساختار خطی است.روستای کران دارای مساحت ۱۱۳٫۶ هکتاری بوده و ساختار مسکونی روستا ساختاری خطی است. روستای خطی کران از شمال به اراضی شهر پردنجان و از جنوب به روستای ده چشمه و فارسان متصل می‌شود، روستای کران از شرق به روستای چلیچه و از غرب به شهر فارسان متصل شده‌است.«"کران" طولانی‌ترین روستای کشور/ قرار گرفتن خانه‌های روستایی در یک خط». شهرکرد - خبرگزاری مهر. ۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۵.

فرهنگ و مشاهیر

این روستا با مردمان دارای فرهنگ غنی و به عنوان روستای فرهنگی شناخته می‌شود و شاعری به نام ملا زلفعلی بختیاری نیز در گذشته در این روستا میزیسته است.

عیسی خورشیدی تنها مستعد برتر قرانی استان چهار محال و بختیاری از اهالی این روستا است. «عیسی خورشيدی تنها مستعد برتر استان چهارمحال و بختیاری».

آستاره بختیاری خواننده آهنگ های بختیاری و همچنین پاپ اهل این روستاست.«چهره های موفق معاصر».

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۶ مارس ۲۰۲۰.

افافث

خاطرات شما از سفر به کران (فارسان) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.