رازان (خرم‌آباد)

797

رازان (خرم‌آباد)

رازان، روستایی از توابع بخش زاغه شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است. موقعیت طبیعی آن کوهستانی و هوای قسمتی از آن معتدل و قسمتی نیز سردسیر است ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای رازان (خرم‌آباد)

رازان (خرم‌آباد)

رازان، روستایی از توابع بخش زاغه شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است. موقعیت طبیعی آن کوهستانی و هوای قسمتی از آن معتدل و قسمتی نیز سردسیر است جاده ترانزیت شمال و جنوب کشور از این جلوی این دهستان می‌گذرد و از شمال به چالانچولان و از جنوب به بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد و از شرق به بخش مرکزی شهرستان دورود منتهی میشود.این دهستان یکی از مراکز اصلی سکونتگاه طایفه بزرگ صوفیوند ،جودکی ، ساکی و پیامنی میباشد.

جمعیت

این روستا در دهستان رازان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1400، جمعیت آن 2,522 نفربوده‌است.


از طوایف این روستا می‌توان طوایف صوفیوند، پیامنی، جودکی، ساکی ،و ... را نام برد.

گورستان روستای رازان و امامزادگان ابوحنفیه (ع) وعبدالله (ع)ومحمد(ع)که درزبان محلی به شاه عبدالله وشاه محمود معروف می باشند سه مکان تاریخی آن هستند. البته این روستا چهار گورستان دارد که یک گورستان در داخل روستا و دو گورستان دیگر در اطراف امامزاده و یک گورستان در منطقه سراب نرکه است.


مراسم عزاداری ماه محرم در این روستا در دو دسته زنجیرزنی و سینه زنی برگزار می شود به طوریکه عزاداران صبح روز عاشورا طبق یک سنت قدیمی که در لرستان رایج است، قبل از شروع مراسم عزاداری پیراهن خود را به گل آغشته می‌کنند سپس برای عزاداری به سمت امامزاده (بقعه محمد حنیفه) این روستا راهی می‌شوند. و مراسم روضه خوانی ظهر روز عاشورا را پیرامون این امامزاده انجام می‌دهند. اهمیت عزاداری در این روستا به‌حدی است که در روز عاشورا عزاداران روستاهای اطراف هم در محل امامزاده این روستا به جمع عزاداران می‌پیوندند.

و همچنین مراسم نماز عید فطردر بالای روستا در مکانی به نام قلانو برگزار می‌شود.

در ایام عید نوروز مردم به منظور عید دیدنی به طور گروهی به منزل فامیل و اقوام می‌روند. طبق سنت هر گروه همراه با بزرگ طایفه یا فامیل اقدام به عیددیدنی می‌نمایند.


نام خانوادگی اغلب ساکنین این روستا به نام خود روستا (رازانی) است. در گویش محلی نام این روستا را رازو بیان می‌کنند.

در فصل بهار این روستا از چشم انداز خاصی برخوردار است. گیاهان دارویی و میوه‌های وحشی چون بن سور، سیرگری، موسیر، گل هرو، آویشن، پونه، بلمک، ازبوه، ریواس، کنگر، حولیره، انواع قارچ کوهی و کمری، گیرچ (زالزالک)، قلنگ و... را در مناطق کوهستانی این روستا می‌توان یافت.

ساکنین این روستا به پیشه کشاورزی، دامداری، رانندگی ( مسافری و باری)، کارمندی و ... مشغول هستند.

دبستان وحدت و مدرسه شهید چمران و دبیرستان در ورودی روستا قرار دارد،و همچنین دو مسجد بزرگ در این روستا واقع شده است.

از مناطق کوهستانی این روستا می‌توان به نثار، برآفتاب، چهارشاخ، چهار رارو، تنگ، کله رمونی، تووه، بیزادی، قلا خراووه، سراو نرکه، خاوخاو، دول دره، نرکل، نردراز، پهنه و ... را می‌توان نام برد.

از چشمه‌های معروف این روستا می‌توان به چشمه سراو نرکه، چشمه امامزاده، چشمه قنی، چشمه جنرو و چشمه فرشخو و ... اشاره کرد.سابق در این روستا بازیهای محلی چون گالو، حشک بیزاد و ... رایج بوده است


نوشته شده در سه شنبه سوم خرداد 1400 ساعت 14:16 توسط : Fardin.b

جستارهای وابسته

    • فهرست روستاهای ایران



خاطرات شما از سفر به رازان (خرم‌آباد) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.