شالقون

214

شالقون

شالقون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای شالقون با بیش از 270 خانوار، جمعیتی ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شالقون

شالقون

شالقون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ملایعقوب بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای شالقون با بیش از 270 خانوار، جمعیتی در حدود 900 نفر جمعیت مقیم و جمعیت شناور ۱۵۰۰ نفر، در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان سراب واقع گردیده. دارای تابستانی بی‌نهایت مطبوع و زمستانی سرد است. این روستای بهشتی محل ییلاق بسیاری از روستاییان مهاجرت کرده به شهرهای اطراف یا مرکز می‌باشد. اقتصاد آن بر پایه کشاروزی و دامپروری است. از گونه‌های نادر این ناحیه می‌توان به شاهین اشاره کرد که در کنار سایر دام‌ها قابل مشاهده است. این روستا جزو یکی از چهار روستای هدف گردشگری شهرستان سراب میباشد.

طبیعت شالقون

در سالهای اخیر طبیعت بکر آن بسیاری را جذب خود کرده‌است. آبگرم معدنی شالقون یکی از قدیمی‌ترین آبگرم‌های منطقه و دارای خواص درمانی است که طی سال‌های اخیر علی‌رغم توسعه اقتصادی و انسانی به همان شکل سنتی و روباز باقی مانده‌است.

از قدیم‌الایام باغات میوه شالقون در منطقه معروف بوده‌است. کاشت درختان میوه در سال‌های اخیر با کاشت باغ‌های جدید میوه با محوریت کشت سیب و گردو رونق بیشتری به خود گرفته‌است.

به دلیل شکل استقرار جغرافیایی روستا در دامنه کوهستان بزقوش و رودخانه، روستا از دو قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده‌است. با پیشرفت‌های حاصل شده و ورود امکاناتی از قبیل برق، آب، گاز، راه آسفالت، پست و مخابرات، پست بانک، مدارس ابتدایی - راهنمایی و خانه بهداشت … انتظار می‌رفت روند مهاجرت کند یا متوقف گردد. لیکن عدم تمکین روستاییان به اصول اولیه کشاورزی نوین از قبیل یکپارچه سازی اراضی، استفاده از روش‌های جدید آبیاری، تکنولوژی نوین دامپروری و احداث گلخانه باعث عقب‌تر ماندن این روستا نسبت به روستاهای اطراف گردیده‌است.

فرصت‌های اقتصادی در روستا

از فرصت‌های فراوان اقتصادی موجود در روستای زیبای شالقون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: استعداد ویژه در دامپروری به علت وجود مراتع وسیع و کوهستانی آن، وجود رودخانه‌هایی با کیفیت آب بسیار عالی و خاک حاصلخیز، توان بالای تولید و پرورش گیاهان داروئی، فرصت احداث کارخانجات فرآوری محصولات دامی و کشاورزی

منابع

خاطرات شما از سفر به شالقون نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.